Proveniencia: do 1970 zbierka Janka Alexyho, Bratislava. Vystavené: Miloš Alexander Bazovský, SNG, Bratislava 1999
Technika: Olej na sololite
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 33 x 33 cm
Značené: Značené vľavo dole "Bazovský".Na zadnej strane dva štítky s popisom diela
Popis:
Dielo Madona od M. A. Bazovského pochádza z experimentálneho obdobia rokov 1929-1933, kedy spolupracoval s Jankom Alexym a Zolom Palugyayom. Predkladaný obraz evidentne súvisí s inou kľúčovou kompozíciou Bazovského. Jeho veľkoformátovou Lužnianskou madonou (1932, majetok SNG). Nami predkladané dielo by mohlo byť akousi predprípravou figurálnej koncepcie definitívneho riešenia sujetu. V každom prípade „Madona“ je výrazným dokladom vtedajšieho úsilia o radikálnu zmenu prehovoru žánrového obrazu, jeho „zreteľnú baladickú intonáciu, zameranú na intenzívnu evokáciu obsahu, obsahovosti, ale … nie vo folklórnom a miestopisnom zmysle … ide predovšetkým o obsahové vyznienie motívu, o uplatnenie prvkov skladobných a rytmizačných. Vo všeobecnosti sa odvoláva na formové prvky poimpresionistickej maľby (Gauguin, van Gogh, ale aj istá časť ruského a nemeckého expresionizmu), no v pozadí jasne cítiť prítomnosť symbolicko-psychickej, dušespytnej koncepie munchovskej…“ (K. Vaculík). Všetko sa nakoniec zavŕši v niekoľkých Bazovského dielach obdobia 1931 – 1933 (Na lístie. 1931, Detvania. 1931, Starosti. 1931, Pastier. 1931, Myšlienky. 1931, Chudobná paša. Okolo 1932, Hrochoť. 1932, Hospodár. 1932, Cesta. 1932, Odpočinok – Lazníci 1933, Heľpianka. 1933, Pobožnosť 1933, V kostole 1933…).
Publikované:
Abelovský, j., Ruttkay, J.: Miloš Alexander Bazovský. Bratislava 1999.
Kubíková, K., Lovišková, J.: Miloš Alexander Bazovský. SNG Bratislava, GAMB Trenčín. č. kat. 46