02. Apríl 2019, 18:00
Poradové číslo: | 20 |
Vyvolávacia cena: | 6 000 € |
Konečná cena: | 14 200 € |
Rok: Okolo 1975
Technika: Olej na plátne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 73 x 73 cm
Značené: Značené dole "M. Laluha"
Popis:
Milan Laluha je jedným z navizibilnejších tvorcov slovenského umenia 20. storočia. Má to šťastie, že na rozdiel od svojich iných súčasníkov ho dokáže rozpoznať aj menej fundované publikum. Je za tým autorova tvrdá práca, jeho neoblomná viera vo vlastné umenie a konzekvetnosť napĺňania vlastného programu transformácie či skôr, z jeho pohľadu, dokončenie slovenskej tradície medzivojnovej avantgardy. Laluha sa však aj napriek obrovskému množstvu na prvý pohľad rovnakých diel nikdy nestal gýčom a neprestal byť akceptovaný relevantnou umeleckou teóriou a stále nachádza nových zberateľov. Práve spomínané množstvo “rovnakých” diel a jasný príklon k modernistickým formám a tradičným motívom, robia z Laluhu tak obľúbeného autora. Inak povedané, každý si nájde v jeho diele to, čo mu je blízke (slovenská krajina, folklór, moderna, revolta, …), a to, čo dokáže zaplatiť. Samozrejme, neskorší Laluha je iný ako ten raný alebo zrelý, no vďaka tomu dokážu jeho práce uspokojiť rôzne vrstvy divákov.
Nie je to až tak dávno, kedy slovenský trh začal takpovediac splácať svoj dlh svojim kľúčovým aktérom (na strane umelcov). V roku 2010 bolo rané dielo Milana Laluhu s pre neho typickým motívom Mičinských žien vydražené za 31 000 EUR, pričom vyvolávacia cena bola len 4 500 EUR. Vtedy ešte autor žil, no rok po jeho smrti bola jeho zrelšia kompozícia Traja chlapi “odklepnutá” za 64 000 EUR pri hornej hranici cenového odhadu na úrovni 40 000 EUR. I keď v prehľade dražieb išlo skôr o ojedinelé javy, nemožno týmto dražbám uprieť vplyv na celkové navýšenie predajov autora. V Mičinej a pri motívoch z folklórneho prostredia zostáva aj pri maľovaní predkladaného diela. “Za dedinou” pochádza z neskoršej fázy raného obdobia Milana Laluhu. Od konca 60. rokov sa maliarsky vyjadril k niekoľkým základným témam. Na predkladanom obraze tématizuje postavenie človeka v krajine, ktorej súčasťou sa stáva silueta dediny. SNG vlastní niekoľko príkladov takýchto diel, ktoré dokazujú systematický prístup autora, ktorý pridáva a uberá jednotlivé komponenty. Raz je dominantnejšia dedina, inokedy, ako je to aj v našom prípade, zasa človek. Jeho umelecký názor je v tomto období už stabilný, neexperimentuje, dobre pozná tvary, ich úlohu a napĺňa ich farbami so sebaistotou jemu vlastnou. Istota je asi najpresnejší výraz, ktorý definuje Laluhovu tvorbu. V dobe, kedy sa prakticky nič nemohlo, dokázal svojimi obrazmi a kresbami pevne zovrieť esenciu slovenského (charakterovo i umelecky). I keď proti svojej vôli, celý život bol označovaný za pokračovateľa malevičovskej koncepcie obrazovej skutočnosti. A prečo nie…? Predsuprematistický Malevič nie je v príkrom rozpore s Laluhom obdivovanými východiskami Fullovho a Galandovho modernizmu. Kubofuturistické figurálne kompozície však majú okrem tohto synergického efektu aj ďalší podvedomý odkaz: sprostredkujú slobodu a progres výtvarnej tvorby a nastavujú pravdivé zrkadlo strnulému socialistickému realizmu.
JB
Zoznam diel autora: