18. Jún 2019, 18:00
Poradové číslo: | 81 |
Nevydražené | |
Vyvolávacia cena: | 8 000 € |
Rok: 1970
Technika: Olej na plátne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 42 x 34 cm
Značené: Značené na zadnej strane „I. Weiner Kráľ“ a popis diela autorovou rukou
Popis:
Neskoršie diela Imra Weinera - Kráľa dokladajú – azda ešte výraznejšie, než práce medzivojnového vrcholu tvorby - jeho kompromisný vzťah k surrealistickej dogme. Prvé kontakty s týmto smerovaním nadviazal v rokoch 1930 - 1932. Tu treba poznamenať, že inšpirácie surrealizmom v tom istom čase podmieňujú i parížsku tvorbu Ester Šimerovej, ale predovšetkým maľbu Weinerových kolegov z bratislavskej Školy umeleckých remesiel Mikuláša Galandu a Františka Malého, ktorí mali bezprostrednú zásluhu na Weinerovom postupnom príklone k asociatívnemu obrazovému prehovoru. S brnenským Františkom Malým Weiner nakoniec aj usporiadal roku 1936 v Bratislave spoločnú výstavu, otvorene vyhlasovanú za "prvú výstavu surrealizmu u nás". Weinerova surrealistická perióda je dodnes predmetom nedorozumení, názvoslovne nejasných definícií od "surrealizmu weinerovského vidu", až po "slovenský poetizmus", uprednostňovaný samotným autorom. To signalizuje, že Weinerovo nadrealistické maľovanie bolo vnútorne protirečivé, s princípmi surrealizmu len vonkajškovo súvisiace: „.... moja surrealistická žilka sa však scvrkla, stratila na ceste k umeleckému výrazu. Moje podvedomie si uvedomilo samo seba. ..Uvedomil som si, že v Paríži platné umelecké názory majú u nás platnosť iba za istých okolností. Uvedomil som si že som viazaný na krajinu, kde som vyrástol. Na kultúru, ktorá je primitívnejšia než francúzska... Aj keď sú isté podobnosti v našich krajinách, je to predsa len iné, keď Ráztočanka vláči hnoj hore na lazy, než keď si parížska učnica spieva pri šití šiat. Že je to iné, keď sa v bohatom meste v elitnej kaviarni na Montparnasse umelci škriepia o teórii rozličných odtienkov určitých farieb, že je to veľký rozdiel dívať sa na pouličný ruch Berlína a vidieť ľudí tisnúcich pluh..."). Spočíval však Weinerov nadrealizmus, alebo lepšie - jeho variant obohatený sociálnym kriticizmom, len na základoch umelcovho ľavičiarstva a fakte, že slovenskú látku interpretoval ako príslušník iného kultúrneho národného spoločenstva? To, čo Weinera priťahovalo k surrealizmu, ale aj to, čo ho od neho vzďaľovalo, bolo chápanie slovenskej reality ako čohosi hlbokého, duchovného, poukazujúceho za svoju obyčajnú podobu. A práve toto vedomie reality sa nemohlo uspokojiť so surrealistickým stretom protikladov, ale ani s chápaním reality ako výsledku pudových, biologických hnutí. Weiner teda slovesnú realitu nikdy nechcel romanticky prepodstatňovať, pretože ju nechcel vytvárať, iba odhaľovať v jej duchovnom bytí.
JA
Zoznam diel autora: