22. Október 2019, 19:00
Biografia: Narodil 21. 2. 1974 v Hnúšti-Likier. 1991- 1996 študoval na Vysokej škole výtvarných umení (Ateliér voľnej grafiky prof. Roberta Jančoviča a maliarsky ateliér +- XXL prof. Daniela Fischera). 1997-98 absolvoval študijný pobyt na AVU v Prahe (doc. Kokolia). Od roku 2002 pôsobil ako asistent profesora Fischera na VŠVU. 2001 a 2007 finalista Ceny Oskára Čepana, odborná porota ocenila jeho invenčný prístup pri skúmaní hraníc medzi vysokým a nízkym v umení a jeho dokonalý zmysel pre prácu. 2003 spolu so skupinou Kamera Skura reprezentoval slovenské výtvarné umenie na prestížnom bienále v Benátkach. 2010 obhájil dizertačnú prácu Prieniky medzi vedou a umením a získal akademický titul ArtD na VŠVU v Bratislave. Vystavoval v Musée d'Art Moderne de Saint-Etienne; Kunsthalle Darmstadt; Progr, Bern; Festival Internacional de Arte Marbella; Kunstahlle Bethanien, Berlín; UK Parobrod, Belehrad; Freies Museum, Berlín; Inda Gallery, Budapešť; Siemens ArtLab, Viedeň.... Od roku 2003 sa pravidelne zúčastňuje výberových prehliadok súčasného umenia v Európe. Jeho diela sú zastúpené v majetku Slovenskej národnej galérie, Galérie mesta Bratislava, Aukčnej spoločnosti SOGA, Galérie Nedbalka, Galérie ZOYA, Societé General, Európskej centrálnej banky vo Frankfurte, UniCredit Collection Italia, Európskej investičnej banky v Luxemburgu a početných domácich a zahraničných súkromných zbierkach.
Poradové číslo: | 8 |
Odhadovaná cena: | 6 000 - 8 000 € |
Konečná cena: | 6 200 € |
Rok: 2008
Technika: Akryl na plátne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 120 x 120 cm.
Značené: Značené vzadu „Erik Binder 2008"
Popis:
Magické a pre Bindera neraz imperatívne hľadanie rovnováhy pri náhodných či vedomých stretoch rôznych synergických síl, sa v prípade jeho tvorby trvalo demonštruje paradoxným zákonom akcie a reakcie. Za jeden z impulzov, ktorý pred rokmi takpovediac naštartoval vznik rozsiahleho cyklu „stekancov“, môžeme s trochou nadsázky, považovať premiérové zaradenie trojice sprejovaných diel do 71. aukcie súčasného umenia v roku 2007. Toto výberové upriamenie pozornosti – Klony v dopravnej situácii boli použité na obálke katalógu, prinieslo Binderovi na slovenské pomery nečakane rýchlo záujem širšieho publika.
Práve zaujatie laickej verejnosti, je podľa historika umenia Alena Bownessa, bývalého riaditeľa Tate Gallery a zakladateľa Turnerovej ceny, jednou z rozhodujúcich z podmienok úspechu umelca. Tie ostatné definuje v publikácii The Condition of Success ako štyri na seba nadväzujúce, v podstate náhodné (o)kruhy uznania - primárny záujem kolegov - rovesníkov, neskôr odborné zhodnotenie kritiky, patronát dílerov a zberateľov a napokon, verejné uznanie“. „Stekance“ ako zástupný symbol Binderovej tvorby, doslova úspešná umelecká značka; prešli celým týmto štvorstupňovým spektrom. Binderove umelecké aktivity sú však radikálne multimediálne a zúžiť ich „iba“ na tie sprejovené by nebolo spravodlivé – okrem maľby sa rovným dielom venuje kresbe, grafike, soche, zároveň modeluje, sprejuje, fotografuje, zapisuje, čarbe, vŕta, tetuje sa a….
Veľkoformátové dielo Erika Bindera Možnosti ostrova patrí k raným maľbám autora, je datované rokom 2008. Táto skutočnosť, ako aj divácky príťažlivý námet zabezpečujú auomaticky predkladanému dielu zaslúženú pozornosť domácich zberateľov.
Zoznam diel autora: