22. Október 2019, 19:00
Biografia: Narodil sa 15. 6. 1937 vo Veľkej Hradnej. Študoval na Vysokej škole výtvarných umení (1959 – 1965) v Bratislave na oddelení monumentálnej maľby u profesorov Dezidera Millyho a Petra Matejku. 1981 – 1990 pôsobil v Nemecku, Kanade a Spojených štátoch. Emigroval vo veľkom štýle. Auto, ktoré ho previezlo cez hranice, vystavil na najprestížnejšej svetovej výtvarnej výstave na Documente v Kasseli (1982) a stal sa prvým slovenským výtvarníkom, ktorý na tomto podujatí participoval. Stano Filko patrí ku kmeňovým postavám slovenskej výtvarnej scény. Autor s impozantným životopisom a ešte impozantnejším dielom patrí k najdôležitejším protagonistom slovenskej avantgardnej scény už od šesťdesiatych rokov. Jeho azda najvýznamnejší životopisca Aurel Hrabušický výstižne a stručne charakterizuje Filkovu viacvrstvovú tvorbu ako prestúpenie osobného a ľudského s univerzálnym. Nepochopenie časti publika vidí v nedorozumení s formou Filkových prác. Na Slovensku sa vždy oceňovali výtvarníci – majstri svojho remesla, Filko svojím prejavom dodnes na Slovensku provokuje. Spočiatku bol autor prevažne maľoval pod vplyvom Neue Wilde, neskôr sa jeho zaujatie klinickou smrťou, čakrami, inými dimenziami, kozmickým a univerzálnym prejavilo v prostrediach, inštaláciách objektoch, ktorým toto pozadie prepožičiava ucelenú formu a filozofiu. Filko prerába svet okolo seba, recykluje svoje vlastné diela, zahmlieva je vždy svoj a jedinečný. Myslíme, že dnes už o Filkových kvalitách nikto nepochybuje. Tento výtvarník patrí k tým, ktorí prekračujú hranice našej malosti smerom k svetovému. Filke dielo patrí k základom slovenského súčasného umenia (A. Kusá).
Poradové číslo: | 62 |
Odhadovaná cena: | 50 000 - 60 000 € |
Konečná cena: | 45 000 € |
Rok: 1964-65
Proveniencia: Proveniencia: dielo jeho súčasný majiteľ získal z ateliéru umelca Publikované: Ivan Jančár: Filkova archa a oltáre súčasnosti. GMB, Bratislava 2008 Vystavené: Obydlie 1966 skutočnosti súčasnosti, Praha, 1967. Oltáre súčasnosti, GMB, Bratislava 2008
Technika: Reliéf, asambláž, koláž
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 112 x 54 cm.
Značené: Autorské značenie vzadu
Popis:
" ... Filko se tímto způsobem pokusil o překonání dimenze mezi «uměleckým předmětem» a «konzumentem ». Pohyb diváka, jeho gesta, změněné oblečení, náhodná hudba a především možnost «akce», ať již šlo o nejbanálnější fakt zatloukání hřebíku do jednoho objektu nebo o manipulace s druhým, to vše se Filkovi stalo prostředkem rušení estetického vztahu k nabízející se skutečnosti a předpokladem zásahu do okolního prostoru.“ (Zdeněk Félix) Mať vo svojej kolekcii zastúpený Oltár súčasnosti Stana Filka je pravdepodobne métou mnohých začínajúcich, rovnako však aj vyprofilovaných zberateľov. Príležitosť získať oltár sa neopakuje často a preto môžeme dielo, ponúkané v prítomnej aukcii považovať za jeden z jej umelecko-historických i zberateľských vrcholov. Hneď v začiatkoch svojej kariéry, v polovici 60. rokov 20. storočia si Stano Filko získal svojimi aktivitami medzinárodnú pozornosť. Najmä jeho komplexné priestorové inštalácie, prostredia, environmenty (rozširovanie oblasti „tradičného“ umenia, spojenie viacerých dimenzií – popri výške, šírke a hĺbke aj svetlo a pohyb a reálny život v nich) boli v zahraničí vnímané s mimoriadnym záujmom. Už v týchto dielach sa objavuje charakteristický, ku komplexnosti smerujúci systém usporiadania - najmä kombinácia znakov a prvkov, ktoré počas svojho života v tvorbe (v iných formálnych prejavoch) trvalo rozvíjal: symboly civilizácie, použitie priesvitných silonových plôch, zrkadiel, zrkadlových podláh – jeho cieľom bolo vytvoriť v divákovi komplexný zážitok, priblížiť ho k umeniu prostredníctvom aktívneho myšlienkového vnímania – návštevník výstavy mal byť spoluúčastníkom, spolutvorcom – fyzickým i duševným. Išlo mu o syntézu esteticko-psychologicko-funkčnú, pôsobiacu na psychickú stránku diváka a jeho asociácie. Práve v tomto období Filko charakteristicky interpretuje historické formy oltára, ktoré asamblážovo kombinuje so zrkadielkami, dobovými reklamnými fotografiami vzťahujúcimi sa prevažne k ženskému telu, ale aj reprodukciami výtvarných diel.
Základnú kostru objektu vizuálne pretvára - doslova až dozdobuje - nábojnicami, drobnými krucifixami, ale aj klincami, črepinami… Práve tieto objekty mu slúžia ako základ pre prípadné sekundárne aplikovanie sieťových štruktúr a následne hustého zlatého alebo bieleho náteru. V nesúrodej spleti obrazov starého a nového sveta tak autor tematizuje nielen silný (možno osobný) konflikt sakrálneho a erotického, ale aj “všeobecnejšiu” problematiku nového “náboženstva” v zmysle vizuálnej oslavy telesnosti a konzumu. Objekty ponášajúce sa na klasické gotické krídlové oltáre tak predstavujú komplexné pojednanie nielen o tradičných (slovenských) fetišoch, ale v istom zmysle zaznamenávajú špecifický zeitgeist doby 60. rokov minulého storočia. Kolekcia viacerých oltárov bola súčasťou Filkovej environmentálne riešenej výstavy Obydlie 1966 skutočnosti súčasnosti v Prahe, začiatkom roka 1967, ktorou si autor získal mimoriadnu pozornosť domácej i zahraničnej kritiky. Na margo oltárov sám autor uviedol: Zrkadlo je symbolom prítomnosti, ukazuje nám vždy len súčasnosť. Súčasný človek vidí svoju premenu v zrkadle, nikdy nie minulosť. Každý sa v ňom vidí a nájde sa, je to prítomnosť. Ostatné ostáva, kostol a liturgické motívy budú vždy symbolom viery. Do kostola sme chodili aj v minulosti a nič sa na tom nezmenilo, viera zostáva vierou aj so svojimi nemennými znakmi. Ženské telo bude vždy zdrojom túžby, ani to sa nezmenilo. Všetko sa v oltároch stretáva, je to umenie par excellence.
Zoznam diel autora: