22. Október 2019, 19:00
Biografia: Narodil sa 29. 1. 1912 v Stupave, zomrel 1997 v Bratislave. Vyučil sa v džbankárskej dielni svojho strýka, známeho ľudového keramikára Ferdiša Kostku (1926-1929). Začal študovať na Umeleckopriemyslovej škole v Brne (1929-1931) a pokračoval na Umeleckopriemyslovej škole v Prahe, (1932-1937, prof. K. Dvořák). Po skončení absolvoval ročný štúdijný pobyt na École des Beaux Arts v Paríži (1938-1939), kde sa stretol s F. Kupkom a J. Šímom. Po návrate krátko pôsobil v Marianke, od 1940 v Bratislave, kde na Oddelení kreslenia a maľovania pri Slovenskej vysokej škole technickej počas neprítomnosti J. Koniarka viedol odbor modelovania ( 1943 bol menovaný docentom). 1947-1949 bol menovaný mimoriadnym profesorom na Pedagogickej fakulte Univerzity Komenského v Bratislave. Od 1949 pôsobil ako profesor na Vysokej škole výtvarných umení (do 1973). Viedol oddelenie figurálneho sochárstva. V období 1955-1959 bol rektorom. Člen Spolku slovenských umelcov (1939-1945), Bloku slovenských výtvarníkov (1945-1948), Umeleckej besedy slovenskej (1946-1948), Zväzu slovenských výtvarných umelcov (po 1949). Kupeckého cena (1947), Národná cena (1949), Strieborná medaila na svetovej výstave v Bruseli (1958), Cena C. Majerníka (1963), národný umelec (1967). Samostatne vystavoval v rokoch 1941, 1942 (s J. Mudrochom) v pavilóne Spolku slovenských výtvarných umelcov (bývalom pavilóne Umeleckej besedy slovenskej), 1944 (Kresby z jesene 1944, Bratislavský umelecký kabinet F. Borového, Káhira, Alexandria, 1962, Bratislava, SNG, Praha, NG, 1962, Bratislava, SNG, 1980, 1987).
Poradové číslo: | 41 |
Nevydražené | |
Vyvolávacia cena: | 1 000 € |
Rok: Okolo 1980
Technika: Glazovaná, pálená hlina
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: Výška 36 cm.
Značené: Značené naboku „K"
Popis:
Jozef Kostka sa keramickému sochárstvu začal venovať až v závere svojej tvorby. Prispeli k tomu viaceré životné okolnosti. Predovšetkým: v „normalizačnom“ roku 1972 nedobrovoľne odchádza do dôchodku z Vysokej školy výtvarných umení (od 1949 tu pôsobil ako profesor, viedol oddelenie figurálneho sochárstva. 1955-1959 bol rektorom). Ale aj zhoršený zdravotný stav hu núti venovať sa najmä kresbe (cyklus Nikdy vojna a akvarelová séria Ženy). Sochársky živel však celkom neutíchol – len sa presmeroval do intenzívnej tvorby vo fyzicky mennej náročnej technike. Robí keramické reliéfy, plastiky i maľované kachlice. Zaujatie keramikou napokon pretrvá až do záveru života sochára. To signalizuje, že záujem o túto špecifickú sochársku techniku nebol vynútený len vonkajšími zreteľmi. Treba pripomenúť, že prvé umelecké poučenia získal v džbankárskej dielni svojho strýka, známeho ľudového keramikára Ferdiša Kostku (1926-1929). Nadovšetko však – keramika umožnila sochárovi realizovať dovtedy tak trocha skryté maliarske (kresliarske) sklony, ktoré sa predtým len epizodicky presadzovali z pod povrchu sochárskeho tvaru, napríklad vo veľkej sérii kolorovaných sôch z rokov 1967 – 68. Netreba zabúdať ani na to, že práve Jozef Kostka sa zaslúžil o to, že pojem „sochárska kresba“ sa pre našu kritiku stal záväzným umelecko-historickým termínom. Keramické plastiky Jozefa Kostku mali pomerne úzky sujetový repertoár: figúry, akty, hlavy, torzá. Ostávali často v polohe akejsi neukončenosti. Vzdialene tak odkazovali na jedno heslo nadrealistickej avantgardy sochárovej mladosti – podľa jej teoretika Jaroslava Dubnického bola hlavným poznávacím znamením nového maliarstva „poetickosť“, ktorá sa realizuje sa „torzálnosťou”, „fragmentárnosťou” a „náčrtkovitosťou”, v mene toho „aby sa výtvarné dielo cítilo ako znak skutočnosti“. A skutočnosť, „realita“ záveru tvorivého života Jozefa Kostku nebola vôbec radostná. Určite aj preto sa podprahovo, v základoch jednoduchých námetov a tém jeho neskorých keramík ozýva kritika. Alebo aspoň (dosť čierny) humorný podtext. Až do krajnosti stupňoval subjektívne zaujatie, neštýlovosť, obsahovú a významovú doslovnosť keramickej figúry. Dostal sa pritom neraz na zradné hranice literárnosti, či dokonca sochárskej anekdoty. Nikdy ich ale neprekročil. Zachránilo ho remeslo, skúsená sochárska ruka, dodávajúca výtvarnú i umeleckú súdržnosť aj tým najneštandardnejším riešeniam. Keramické sochy Jozefa Kostku sú teda nadovšetko neobyčajne úprimným, otvoreným sochárskym denníkom človeka zraňovaného nepochopením, nepriateľstvom, či len ľahostajnosťou „tých druhých”.
Zoznam diel autora: