22. Október 2019, 19:00
Biografia: Narodil sa 28. 3. 1909 v Senici-Sotinej, zomrel 4. 2. 1968 v Bratislave. Od 1926 študoval na súkromnej škole G. Mallého v Bratislave. 1930-31 na Umeleckopriemyselnej škole (prof. Hofbauer), 1931-37 na Akadémii výtvarných umení v Prahe (prof. Obrovský, Nowak). 1938-39 učiteľ na Škole umeleckých remesiel v Bratislave, 1939-41 vyučoval na Oddelení kreslenia a maľovania SVŠT v Bratislave, 1942 zbavený miesta docenta a vylúčený zo Spolku slovenských výtvarných umelcov pre nonkonformné politické a názory. Na SVŠT opätovne vyučoval v období 1945-47. 1948-49 pôsobil na Pedagogickej fakulte UK v Bratislave. 1933 premiérovo vystavoval na výstave Spolku slovenských umelcov v Nitre. Samostatne debutoval výstavou v pražskej sieni Elánu 1937. V tom istom roku žil krátko v Šuranoch, po maďarskej vojenskej okupácii južných častí Slovenska sa odsťahoval do Bratislavy. Od 1938 člen pražskej Umeleckej besedy. V rokoch vojny vedúca osobnosť bratislavskej avantgardy (spolupráca pri vydávaní nadrealistických zborníkov). Po 1945 spoluzakladateľ Skupiny výtvarných umelcov 29. augusta, predseda prípravného výboru Vysokej školy výtvarných umení v Bratislave (1948 jej prvý rektor, 1949-68 vedúci odboru figurálneho maliarstva).
Poradové číslo: | 59 |
Nevydražené | |
Vyvolávacia cena: | 13 000 € |
Rok: 1962
Technika: Olej na plátne
Typ diela: Výtvarné umenie
Značené: Značené vľavo dole „„Mudroch 62"
Popis:
„Zátišie s kyticou a ovocím“ je zaujímavým dielom neskorej tvorby Jána Mudrocha. Miska s ovocím v druhom pláne obrazu je explicitnou sebacitáciou. Spolu sa rámcovaním dominujúcej kytice na tmavé pozadie je odkazom k tvorivým vrcholom tvorby prvej polovice štyridsiatych rokov. Predkladané „dvojzátišie“ je tak akýmsi sofistikovaným variantom, kvintesenciou poetiky tvorby vlastnej mladosti. Bolo už mnohokrát konštatované, že Mudrochove vojnové zátišia sú skrytou metaforou zmaru a ničoty. Pod povrchom nádhery farebnej arabesky sa skrývali existenciálne pochybnosti. Neskoršie, povojnové varianty „toho istého“ v Mudrochej tvorbe akoby znovu – ale celkom z iného zreteľa – revokovali dávny príklad jeho učiteľa. Príťažlivosť Nowakovej pedagogickej metódy nebola totiž daná len jeho príslovečnou toleranciou, ktorá musela vyhovovať týmto bytostným individualistom. Ani jeho minulosťou priameho účastníka heroických rokov nemeckej a českej expresionistickej avantgardy. Nowak im ponúkol ešte niečo špeciálnejšie a dôležitejšie: jeho maliarstvo predstavovalo pre nich najdostupnejší príklad možnosti maliarskeho zhodnotenia duchovných generačných predpokladov. Nowakova nezáväzná zmyslovosť, záľuba v pôžitkárskom vychutnávaní okamžikov optických senzácií, vyhovovalo skepticizmu jeho žiakom -- najmä zúžením výtvarného činu na neopakovateľný akt, oslobodený od nimi toľko nenávideného a opovrhovaného pátosu dodatočných myšlienkových štylizácií.
Zoznam diel autora: