Biografia: Narodil sa 24. 1. 1921 v Devičom pri Zvolene, zomrel 20. 12. 1965 v Bratislave. 1941-1943 študoval ako mimoriadny poslucháč na Oddelení kreslenia a maľovania bratislavskej Vysokej školy technickej (prof. Benka, Mallý, Schurmann, Mudroch). 1945 zakladajúci člen Skupiny výtvarných umelcov 29. augusta. 1946 bol na študijnom pobyte v Paríži. Život ukončil dobrovoľnou smrťou. Samostatne vystavoval v Bratislave (1943, s Gudernom a Šturdíkom, 1946, 1947, 1959). Súborné výstavy mal v Bratislave (1968-1969, Slovenská národná galéria), Banskej Štiavnici (1969) a Nitre (1995, Štátna galéria).
Poradové číslo: | 24 |
Odhadovaná cena: | 2 000 – 3 000 € |
Konečná cena: | 1 200 € |
Rok: Okolo 1940
Technika: Tempera, gvaš na papieri
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 45 x 62,5 cm.
Značené: Neznačené. Na zadnej strane potvrdenie pravosti umelcovou dcérou
Popis:
Semianov maliarsky odkaz sa dá vtesnať do počtom nerozsiahleho radu diel, vytvorených v krátkom období rokov 1943--1945. Pozostáva z niekoľkých dochovaných figurálnych kompozícií (Z mestskej ulice, 1943; Deti v krajine, 1943; Hra s mačkou, 1943; Biele koníčky, 1943; Čierny a červený koník, 1944; Žiarlivosť, 1944; Maliar s modelmi, 1944; Milenci, 1944; Stretnutie, 1944; Žiarlivosť II, 1944; Štyri koníky v krajine so stromom, 1944; Mesiac, 1944), ženských portrétov (Dievča s čiernymi vlasmi -- Dievča v červenom, 1943--1944; Dievča s bielymi vlasmi, 1943--1944; Hlava dievčaťa, 1944; Marína, 1944), autoportrétov (Autoportrét s pohárom, 1944; Autoportrét s modelom, 1944), zátiší (Zátišie s pohárom, 1943--1944, Hrušky, 1945) a krajín (Krajina so serpentínou, 1945; Krajina, 1945). Formátom skromné olejomaľby, akvarely a tempery Semianovej výtvarnej pozostalosti sú však sprevádzané záľahou kresieb, z ktorých viaceré majú povahu definitívneho artefaktu. Sú výsledkom moderovanej súvahy a dotvrdzujú možno ešte viac ako maľby, krajnostnú povahu Semianovho výtvarného naturelu, jeho upriamenosť na elementárne, zmyslové, nepresahujúce horizont prvotného citového zážitku. Prostota a rudimentárnosť kresby a "kresbovosti" boli pre Semiana aj východiskom polemiky s umením vlastného profesora. Prakticky od skončenia štúdií (1943) sa stala výzvou učiteľovej kultivovanosti, zložitosti, opulentnej nádhere efektov maliarskej výbavy obrazu. Proti Mudrochovej artistnosti stavia Semian princíp opačný: maliarsku bezprostrednosť a úprimnosť. Oporu pre svoje zámery však Semian nenachádzal v príkladoch Mudrochovi oponujúcich koncepcií súdobej moderny. Obracal sa k sebe a do seba, k vlastným detským kresbám, aby v nich našiel prameň nedotknutej výtvarnosti, ale aj prvotnú naivitu, čistotu zážitku života a sveta.
Zoznam diel autora: