22. Október 2019, 19:00
Biografia: Narodil sa 9. 3. 1930 v Bratislave, zomrel 1992. 1957 absolvoval Vysokú školu výtvarných umení v Bratislave u prof. J. Želibského. Patril medzi výrazných predstaviteľov novorealistických tendencií 70. a 80. rokov. V niektorých dielach obohacoval poetiku fotografického realizmu metafyzickými a surreálnymi významami. Jeho diela sú zastúpené v zbierkach Slovenskej národnej galérie, Galérie mesta Bratislavy. Je držiteľom Grand prix Trienále portrétu v Liptovskom Mikuláši (1988).
Poradové číslo: | 1 |
Odhadovaná cena: | 5 000 – 7 000 € |
Konečná cena: | 15 800 € |
Rok: 1985
Technika: Olej na plátne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 105 x 135 cm.
Značené: Značené vpravo dole „Srna 85". Na zadnej strane autorský štítok
Popis:
Po nedávnom úspechu diela Jozefa Srnu nás mimoriadne teší, že sa v našej ponuke opätovne objavilo, tentokrát bezpochyby galerijné dielo kľúčovej, aj keď takpovediac opomenutej osobnosti našej súčasnej maľby. Srna patrí ku generácii, ktorej výtvarný prejav bol nezvratne formovaný okolnosťami súvisiacimi s politickou situáciou v našej krajine pred rokom 1989. V prípade jeho maľby tento fakt podčiarkuje aj spôsob akým maľoval a aké motívy si vyberal. Šeď, ktorú tak často spomíname v spojitosti s minulým režimom sa u Srnu prelína s pozoruhodnou formou civilizmu, ktorá v našom kontexte nenachádza príliš veľa konkurentov. Hoci sa po Nežnej revolúcii načas rozoberala relevantnosť oficiálneho resp. angažovaného umenia, Srnova maľba určite nie je zaraditeľná k tejto časti výtvarného spektra. Je pozitívne, že táto poloha, začína konečne získavať zaslúženú zberateľskú, ako aj umenovednú odozvu.
Môžeme výhľadovo predpokladať, že práve tento typ výtvarného prejavu, bude pre mileniálov a zvlášť Generáciu Z časom mimoriadne zaujímavý. Je to prirodzené. Práve oni sú nezaťažení vizuálnym smogom minulého režimu a dokážu vnímať tieto diela také aké sú v skutočnosti. Plné nostalgie, detailného pozorovania, pozoruhodnej výtvarnej skratky, ale aj akéhosi smútku… V istom zmysle sú esenciou prežívania krátkych momentov šťastia (pri mori, na zasneženej ulici), ktoré sa v totalitnom režime dali zažiť. Spodobenie „obyčajných“ výjavov môžeme vnímať aj ako únik z reality a vedomý príklom (či skôr pokus o návrat) k životu resp. tým chviľam, ktoré z neho ostali… To všetko zachytáva predkladané dielo. Jednoduchý okamih na periférii, v jarnej vinici za Bratislavou; náhly vietor, ktorý otvára okná, dvíha prádlo a konáre stromov… Zmätený dospievajúci chlapec, v teplákoch. Spomienka na dni, ktoré sa podobali jeden druhému…
Zoznam diel autora: