22. Október 2019, 19:00
Poradové číslo: | 36 |
Odhadovaná cena: | 7 000 – 8 000 € |
Konečná cena: | 4 500 € |
Rok: 1938
Technika: Olej na plátne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 41 x 53 cm.
Značené: Značené vpravo dole „Ziffer Sándor 1938"
Popis:
Sándor Ziffer sa ako maďarský maliar prvej polovice 20. storočia, vyznačoval silnými dekoratívnymi maľbami a použitím jednoznačných kontúr a farieb. To je možné nájsť aj v predkladanom diele „Nagybánya v zime“, ktoré predstavuje „plein air-ovú“ maľbu (dielo maľované v exteriéri) zobrazujúcu výsek zimnej mestskej krajiny. Maľba v exteriéri má svoje korene už na prelome prvej a druhej polovice 19. storočia, čo bolo následne rozvinuté francúzskymi, ale neskôr aj stredoeurópskymi umelcami patriacimi do Barbizonskej školy vo Francúzsku. Umelci tento trend priniesli aj na akademickú pôdu, kde sa práve Sándor Ziffer na Mníchovskej akadémii „plein air-ovej“ maľbe priučil a ďalej ju rozvíjal najmä v umeleckej kolónii Nagybánya (1896-1937). V rovnakom období okolo roku 1910 chodil aj do súkromnej školy Simona Hollósyho v Mníchove, kde sledoval trendy francúzskeho impresionizmu. Tu sa natrvalo usadil po roku 1918. Vďaka jeho úsiliu za jej obnovu je možné Ziffera zaradiť k modernej „neo“ vlne predstaviteľov Nagybánya-skej školy.
Ústredným motívom predkladanej maľby je zimná mestská krajina so stavbou klasicistického evanjelického chrámu v centre mesta Nagybánya (Baia Mare) v Rumunsku. Ide o obľúbený námet umelcov Nagybánya-skej školy, ale aj samotného Ziffera, ku ktorému sa počas svojho pobytu v rôznych variáciách a obmenách ročného obdobia alebo zmeny uhlu pohľadu vracia. Striedavé pobyty v Paríži a v Berlíne v prvých dvoch dekádach 20. storočia inšpirovali Ziffera natoľko, že prevzal isté prvky a techniky post-impresionizmu, predvojnových avantgárd a expresionizmu a následne ich uplatnil vo svojej tvorbe. Maľby zachytáva mesto z juhu, prvý plán zobrazuje zasnežený severný breh rieky Zazar, ktorá preteká cez mesto. Ponad rieku v pravej strednej časti prechádza most. Druhý plán maľby tvorí radová výsadba zasnežených nevysokých ihličnanov a zástavba zasnežených domov, za ktorými sa týči chrám s vežou v čele stavby, zobrazený zo severu. Na prvý pohľad badať silný vplyv post-impresionizmu v kolorite a v použití kontúr. Rovnako aj vplyv nemeckého expresionizmu v rukopise a v technike maľby, kedy autor používa silný pastózny nános farieb. V období, kedy maľba táto vznikla, žil Ziffer v Nagybányi a pôsobil tu ako učiteľ umenia (1935-1945). Rovnako ide o fázu, kedy Nagybányská umelecká kolónia zažívala rušné obdobie a blížila sa k ukončeniu svojho pôsobenia v dôsledku situácie, ktorá viedla k druhej svetovej vojne. Sándor Ziffer vďaka svojej unikátnej tvorbe inšpirovanej francúzskym a nemeckým umením prelomu storočí, ale aj vďaka pedagogickým schopnostiam, položil základy rumunského maliarstva.
Zoznam diel autora: