24. Marec 2020, 21:00
Poradové číslo: | 127 |
Nevydražené | |
Vyvolávacia cena: | 39 000 € |
Rok: 1931-1934
Proveniencia: Priložený posudok Ľudmily Peterajovej z roku 2006; Ivana Jančára z roku 2007; Zsófie Kiss-Szemán z roku 2017 Publikované: KISS-SZEMÁN:, Zsófia: Jakub Bauernfreund. Jacob Bornfriend. Natura Morta. GMB, Bratislava, 2008, s. 78. (katalóg k výstave)
Technika: Olej na kartóne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 77 x 63 cm
Značené: vľlavo dole "J. Bauernfreund"
Popis:
„Tri ženy“
patria do prvého obdobia tvorby Jakuba Bauernfrenda prvej polovice tridsiatych rokov. Obrazy pochádzajúce ešte z rokov štúdií (Sediaci poloakt, 1929; Kytica, 1931; Žena s kvetmi, 1931; Tuláci, 1933; Zátišie s dieťaťom, 1933; Zátišie s košom, 1933) máločím predpovedali neskoršiu tajomnú symboliku zvecňovania živej prírody a s tým spojenú premenu obrazu človeka, pre ktorú jeho figurálne kompozície dostávali paradoxnú podobu metafyzických zátiší. Predbežne -- v súhlase s poučením profesora Willi Nowaka -- vychutnával renoirovské lyrizujúce posuny medzi optickým a obrazovým. Aj o čosi neskôr len sprísnil zmyslovosť východísk, očarený Derainom z prvého parížskeho pobytu (Harlekýn, 1934; Podobizeň dievčaťa, 1934; Sochársky ateliér, 1934; Zátišie s banánom, 1934; Zátišie s lampou, 1934; Zátišie s vázou, 1934). Rovnaký pôvod zo židovskej východoslovenskej komunity, spoločne strávený čas pražských štúdií, výstavné prezentácie a umelecké priateľstvá i výtvarné záľuby, ale najmä viditeľná podobnosť raného maliarskeho programu sú dôvodom, že historici našej moderny vyslovujú s Bauernfrendovo meno jedným dychom i s ďalším zástupcom imaginatívnej línie generácie, Endere Nemesom. Zvykne sa pritom dodávať, že Bauernfreund zastupuje jej stíšenejšiu, menej priebojnejšiu alternatívu. Ale i názorovo odlišnejšiu, námetovo rozvetvenejšiu a v konečných dôsledkoch i významovo pozitívnejšiu, než maliarstvo jeho nerozlučného druha. Možno i preto spoločná heréza od školského poučenia k Picassovi, Braquovi a nadovšetko k Fillovi neviedla k rovnakým výsledkom. Bauernfreudova kubistická perióda bola oproti Nemešovi oveľa svojprávnejšia, menej štýlovo nesúrodá, ale tým aj výrazovo kompromisnejšia. A v nej sa aj naplno prejavila rozdielnosť ľudských dispozícií oboch maliarov. Plachý a uzavretý Bauernfreund nikdy celkom nepretrhol kontakt s domovom, s predstavovým svetom, ale i mravnými regulami prostého života karpatského židovstva. Ešte nezabudol na prirodzený stav ľudského bytia. Príroda -- i tá "druhá" -- mu nebola univerzom neužitočných fragmentov, ktoré možno podrobovať absurdným manipuláciám, ale celkom konkrétnou, pre neho osobne nezastupiteľnou skúsenosťou.
JA
Zoznam diel autora: