24. Marec 2020, 21:00
Poradové číslo: | 23 |
Nevydražené | |
Vyvolávacia cena: | 20 000 € |
Rok: 1956
Proveniencia: Reštaurované Máriou Bidelnicovou; doložené fotografickým záznamom. Priložený posudok Zsófie Kiss-Szemán z roku 2017 Publikované: monografia autora na str. 18; katalóg z výstavy v GMB Pocta Picassovi v roku 2012 na str. 47; katalóg z výstavy v SNG v roku 1992; katalóg a výstava v GMB v roku 2013 V znamení kruhu str.12. Na zadnej strane štítok z výstavy, aj v anglickej mutácii
Technika: Gvaš na kartóne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 92 x 63,5 cm
Značené: Značené vľavo hore „MČ 56”
Popis:
„Z cyklu Nevesty“
patrí do ranej fázy tvorby Mariána Čunderlíka. Autora, kedy sa venoval motívu ženskej figúry s tvaroslovím inšpirovaným tvorbou talianskeho umelca Amedeo Modiglianiho. Klasicky čisté a zjednodušené tvary spájal s expresívnymi až kubizujúcimi prvkami manieristicky pretiahnutých figúr. Séria Nevesty zobrazuje maľby polofigúr žien, ktoré sa stali základnými odrazovými obrazmi jeho ďalšej tvorby, v ktorej sa figúry postupne menia na jemnú hmotu a čoraz viacej inklinuje k abstrakcii. Séria je jednoznačne inšpirovaná Picassovým kubizmom, tvorbou Mikuláša Galandu, ale aj tvorbou Cézanna a Toulouse-Lautreca a Ľudovíta Fullu. Séria Nevesty z roku 1956 nevychádza z kresbového súhrnu, ktorému sa venoval od roku 1952. Rozpracované kresby, pohľadnice, reprodukcie z časopisov a fotografie slúžili neskôr ako vzor a inšpirácia malieb ďalších sérií Neviest. Koniec 50. rokov 20. storočia predstavuje prelomové obdobie pre slovenské výtvarné umenie. Práve vtedy sa totiž objavuje prvé citeľné ochladenie tlaku spojeného s ideológiou socialistického realizmu. Aj preto vtedy nastali pokusy nadviazať na medzivojnovú avantgardu a pokračovať vo vývoji domáceho výtvarného umenia. Jednou z línii nadviazania bola aktivita kolektívu mladých umelcov združujúca sa pod názvom Skupina Mikuláša Galandu. V skupine sa ako hosť angažoval aj Čunderlík, ktorý patril k vedúcim osobnostiam neskorej moderny v slovenskom výtvarnom umení, a rovnako aj k priekopníkom abstrakcie. Jadro jeho tvorby tak tvorí najmä nepredmetné umenie. Účasť na bratislavských konfrontáciách proti ideologickému obmedzeniu tvorby spojená so snahou presadiť avantgardné vplyvy v Československu a rovnako formovanie programu proti doktríne socialistického realizmu mali za následok jeho obchádzanie v rámci umeleckej komunity, pozastavenie členstva v Zväze slovenských výtvarných umelcov, ako aj čiastočné pozastavenie umeleckej tvorby a utiahnutie sa do Demänovskej doliny. I napriek tomu patrí k ústredným predstaviteľom umeleckej slovenskej scény 60. rokov.
PM
Zoznam diel autora: