24. Marec 2020, 21:00
Poradové číslo: | 95 |
Nevydražené | |
Vyvolávacia cena: | 1 500 € |
Rok: 2019
Technika: Akryl na plátne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 210 x 200 cm
Značené: Značené na zadnej strane
Popis:
Predkladané dielo Bluebells, aktuálnej víťazky súťaže Maľba roka Lucie Oleňovej (1992), vzniklo počas jej pôsobenia na Académie Royale des Beaux-Arts v Bruseli. Dielo bolo inšpirované prírodnou scenériou lesa Hallerbos, kedy je raz ročne celý les pokrytý kvitnúcimi modro-fialovými zvončekmi, podľa ktorých nesie dielo aj s voj názov. Zachytenie tejto pominuteľnej fázy kvitnutia vychádza najmä pocitovo z diela britského výtvarníka Davida Hockneyho. Dôkazom snahy zachytiť dočasnosť sú aj diela zo širšej série Royal Greenhouses of Laeken, ktoré autorka vytvorila priamo v plenéri v kráľovských skleníkoch, ktoré sa pre verejnosť otvárajú len raz za rok na pár týždňov.
V tvorbe Lucie Oleňovej je badateľný zrejmý zlom – akoby nabrala vnútornú silu i autorské odhodlanie opustením konvenčnejšieho maliarskeho prejavu, príklonom k DYI estetike, k fyzikejšiemu kontaktu s materiálom a k využitiu netradičného, „nemaliarskeho“ narábania s plátnom. Jej pôvodná, abstraktné tvorba sa v pozvoľnom procese očistila od vizuálnych mustier a upustila od oku lahodiacej farebnosti. Autorka začala využívať temnejšiu farebnosť, v jednom momente maľovala výhradne čiernou farbou až napokon prešla k takmer až surovému manipulovaniu s podložkou, bez zjavnej zobrazovacej ambície. Oleňová priznáva, že ju zaujíma vnímanie priestoru „za” – za pokračujúcou plochou a smerom línie cez „končiacu” hranu obrazu. Fascinuje ju tvar, ktorý neexistuje v realite, iba jej v predstavivosti. Práve jeho smerovanie a nekonečný rozptyl si autorka vizualizuje.
Autorka zaujala minulý rok, kedy svoje premiérové účinkovanie v súťaži Maľba roka premenila na víťazstvo. Jej finálové dielo The Immense Depth (2019) vzniklo počas pobytu v Bruseli ARBA-ESA. Tvorivý proces prebiehal postupne – vznikol z niekoľkých hotových diel, ktoré autorka namaľovala v priebehu roka. Sedem malieb zošitých do jedného celku spojilo šesť štvorcových formátov ako skúšky a jedno „klasické“ plátno. Transformácia do finálnej podoby bola dôsledkom nespokojnosti autorky s formálnou stránkou diel. Oleňová vystrihla všetky časti, ktoré na pôvodných maľbách nemala rada a zošila „tie dobré“ do jedného celku. Neskôr napokon pridala aj pôvodne odstrihnuté časti, pretože ako priznala, bez tých „zlých“ to zrazu nedávalo zmysel... Výsledkom je pôsobivé dielo, ktoré možno nezorientovného diváka prekvapí, každopádne však v prítomnej súťaži svojou procesuálnosťou a špecifickou materialitou zastupuje aktuálne prístupy k maliarskemu médiu.
NG / LR
Zoznam diel autora: