17. Jún 2020, 18:00
Biografia: Ignác Bizmayer (Bizmajer) sa narodil 20. 4. 1922 v obci Košolná pri Trnave. Zomrel v roku 2019. V 1936 bol prijatý do keramického oddelenia učňovskej školy pri Slovenskej keramike v Modre. 1939-1952 pracuje ako maliar bežných úžitkových a dekoratívnych výrobkov fajansovej produkcie vo výrobni Slovenskej keramiky v Modre. 1940-1950 cesty po slovenskom a moravskom vidieku s Jozefom Balušíkom. 1952-1957 pôsobí ako vedúci maliarskej dielne v Modre vo výrobni ľudového umeleckého družstva Slovenská ľudová majolika. 1954 Ústredie ľudovej umeleckej výroby v Bratislave ho klasifikuje ako majstra ľudovej umeleckej výroby a ľudového umelca. 1956 stáva sa členom Zväzu slovenských výtvarných umelcov. 1957 osamostatňuje sa a začína pôsobiť vo vlastnom ateliéri v Harmónii ako profesionálny keramický figuralista. 1982 získava titul národný umelec. Samostatné výstavy (výber): 1951 (Praha), 1951 (Bratislava, výstavná sieň ZSVU, spoločne so Š. Cpinom), 1955 (Praha), 1956 (Sofia, spoločne s J. Balážom), 1966 (Záp. Berlín, Ladengalerie), 1972 (výstavné siene ZSVU v Bratislave, Martine, Banskej Bystrici), 1974 (Budapešť), 1975 (Pleven, BĽR), 1976-1977 (Káhira, Alexandria), 1982 (Bratislava, Galéria mesta Bratislavy, Praha, Národní galerie, Nitra, Moskva, Viedeň). Diela I. Bizmayera boli pravidelnou súčasťou výstav slovenskej umeleckej výroby a slovenského ľudového výtvarného umenia poriadaných Slovenským národným múzeom a Ůstredím ľudovej umeleckej výroby doma i v zahraničí (Belgicko, Švédsko, Fínsko, Holandsko, Francúzko, Mexiko, Peru a ďalšie krajiny). Ceny a odmeny (výber): 1962 - strieborná medaila na Medzinárodnej výstave súčasnej keramiky v Prahe, 1971 - pamätná plaketa ZSVU, 1974 - pamätná plaketa ZSVU, 1975 - výtvarná cena úžitkového umenia a priemyslového výtvarníctva ZSVU. Z literatúry: Fabry, : I.B., Bratislava 1962; Michalides, P.: I. B., Bratislava 1972; Pranda, A.: I.B., Bratislava 1983.
Poradové číslo: | 26 |
Nevydražené | |
Vyvolávacia cena: | 8 500 € |
Rok: 1950
Technika: Ručne maľovaná, glazovaná keramika (závesná plastika)
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 40 x 35 x 10 cm
Značené: Značené vpravo dole "I. Bizmayer 1950"
Popis:
Súčasné obchodné renomé Ignáca Bizmayera je jednoznačné. Naša výtvarná kritika, umelecká história, etnografia ho už dávnejšie považuje za prvého a zároveň najvýznamnejšieho ľudového umelca, ktorý si dokázal cieľavedomým úsilím vydobiť štatút profesionálneho výtvarníka (okrem neho možno menovať len niekoľkých porovnateľných umelcov, ktorí vyšli taktiež z fajansovej výrobne v Modre: Imricha Kóňu (1917-1982), Jána Sklenára (1924), Františka Polakoviča ( 1925) a Jozefa Franka (1925). Jeho jediným predchodcom bol Ferdiš Kostka. Podobne ako on, aj I. Bizmayer sa od počiatkov zrelej tvorby venoval štyrom základným postupom fajansovej výroby: vytáčaniu za kruhom, maľovaniu vysožiarovými keramickými farbami, vypaľovaniu v peci a ručnému modelovaniu z hliny. I. Bizmayer svoju profesionalitu (v zmysle umeleckom i obchodnom) získal práve v oblasti, ktorú tradičný ľudový keramikár spravidla zanedbával - vo voľnom modelovaní figurálnej plastiky. Možno teda konštatovať, že posudzované diela sú prácami umelca síce akademicky neškoleného, ktorý si však výtvarnými výsledkami získal renomé profesionálneho umelca - sochárskeho figuralistu v keramických technikách. To nás oprávňuje k oceneniu predložených diel s prihliadnutím k cenovým reláciám uplatňovaným v súčasnosti na diela úžitkovej a voľnej keramickej tvorby v galerijnom i súkromnom obchode s výtvarným umením. Už počas jeho života vzniklo v Modre jeho vlastné múzeum, ktoré cieľavedomo zhromažďovalo jeho diela. Okrem neho aj samotný autor javil pomerne veľký záujem o svoje ranejšie práce, podobne ako jeho zberateľský súputník Ernest Zmeták. Predkladaná plastika je unikátom z niekoľkých dôvodov. Jedným je samozrejme veľkosť i náročnosť spracovania – dymické úpunky, nálepy rôzne figúrky. Na druhej strane stojí omerne malý počet variantných riešení ponúkanej kompozície (pravdepodobne len 3). Hádam najznámejšou je plastika, ktorá sa dostala aj na obálku ostatnej umelcovej monografie. Tá je však komponovaná jednoduchšie a je menej bohatá na detaily. Publikovaná práca je len o rok staršia ako tá, ktorú vám ponúkame – obe však dobre ukazujú odklon od realistického chápania foriem, typické pre Bizmayerovu tvorbu 40. rokov.
Zoznam diel autora: