17. Jún 2020, 18:00
Poradové číslo: | 93 |
Nevydražené | |
Vyvolávacia cena: | 4 500 € |
Rok: 1964
Technika: Kombinovaná technika na sololite
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 70 x 115 cm
Značené: Značené vpravo dole “Mira Nova”
Popis:
Publikované:
Ivan Jančár: Mira Trančíková Haberernová. Galéria mesta Bratislavy, Bratislava 2015, s. 27
Vystavované:
Mira Trančíková Haberernová. GMB, Bratislava 2015
„Krajina - hra. X“ Miry Haberernovej je ďaľším výnimočným, bezpochyby galerijným dielom autorky, ktorá stále čaká na svoje výraznejšie zhodnotenie – v trhovom, ale aj umenovednom prostredí. Pochádza z jej úvodnej, prednostne maliarskej tvorby, v ktorej Haberernová, poučená informelovou lektúrou, predvádza pozoruhodné možnosti Novej figurácie. Už pri vstupe autorky na umeleckú scénu bolo jasne cítiť jej silný zmysel pre priestorové vnímanie, ako aj náznak budúceho vykročenia smerom k soche. Haberernovej maľby zo začiatku 60. rokov sa blížia skoro až k objektom. Autorka ich komponuje asablážovo, častou požíva nájdené predmety; tie vkladá do maliarskej plochy a ďalej pojednáva. Výrazne pracuje s materiálnou bázou (vrsvenie, prelínanie), vtláčanie nájdených predmetov resp. naopak ich absencia. Výsledkom je maľba-objekt, na pomedzí reliéfu; špecifický hybrid, ktorý zodpovedá dobovej estetike. Aj napriek faktu, že Haberernová patrí ku kľúčovým postavám nášho umenia druhej polovice 20. storočia, jej tvorba - zvlášť obdobie ovplyvnené popartovou lekciou - ostáva opomenutou, hoci doslova vzrušujúcou súčasťou domáceho príbehu dejín umenia. Zarovno so Stanom Filkom, či Janou Želibskou vytvárala koncom 60. rokov aj Haberenové svoje/svojské obydlia, v ktorých podobne ako jej generační súputníci inscenovala trojdimenzionálne objekty v panelmi, či obrazmi vytýčenom prostredí. Dnes je už zrejmé, že medzinárodné inštitúcie – aj v rámci akéhosi splácania „gendrového dlhu“, sa čoraz častejšie a intenzívnejšie sústreďujú na tvorbu vizuálnych autoriek. Aj v domácom prostredí nájdeme umelkyne, ktoré ostávali roky nespravodlivo prehliadané. Haberernová absolvovala štúdium na VŠVU v Bratislave, s ročným pobytom na Akadémii v Budapešti. Začiatkom 60. rokov bola aktívne účastná na bratislavských Konfrontáciách (1962, 1964, 1965), potom sa načas priklonila k popartovej vizualite, no napriek jednoznačne autentickému prejavu v tomto období ostala jej tvorba aj po roku 1989 bez výraznejšieho zhodnotenia. Až aktivity Richarda Gregora (2013) a neskôr veľká výstava a obsiahla monografia Ivana Jančára (2015) čiastočne upriamili pozornosť na túto autorku.
Zoznam diel autora: