14. December 2021, 21:00
Poradové číslo: | 44 |
Nevydražené | |
Vyvolávacia cena: | 1 900 € |
Rok: Okolo 1935
Technika: Olej na preglejke
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 75 x 75 cm.
Značené: Značené vpravo dole "Ilečko"
Popis: Po dlhom čase Aukčná spoločnosť SOGA predkladá také dielo Martina Benku, o ktorom nemožno povedať, že by mu chýbalo niečo z toho, čo od špičkového Benkovho obrazu očakávame. Figurálna scéna slovenských drevorubačov zasadená do majestátnej slovenskej prírody – dokonca z vynikajúceho tvorivého obdobia autora. Práve začiatok 30. rokov minulého storočia je považovaný za jeden z vrcholov jeho umenia: po tzv. „slovenskom šoku“ a takmer desaťročí dominancie prírody v Benkových obrazoch, pribudol na plátnach človek. Z tohto obdobia pochádza viacero takých kompozícií, kde sú ústredným motívom drevári – drevorubači. Ponúkané dielo je príznačným príspevkom do tejto tematiky z neskoršieho obdobia, zo začiatku 40. rokov minulého storočia. To, čo je typické pre Benkovu štylizáciu v týchto rokoch je na našom oleji viditeľné priam v esenciálnej rovine. Dynamika ťahov, ladnosť tvarov a komponentov obrazu, uvoľnenosť kresby (nie však na úkor detailu) a živšia paleta sú akoby výdobytkom jednak kontaktov s príkladmi maliarskeho umenia zo západu a na druhej strane osobného presvedčenia autora o správnosti vlastnej cesty. Slovami Jána Abelovského: „V súhlase s priznanými i nepriznanými vzormi mu (Benkovi) nešlo o expresívne pretváranie, osamostatňovanie obrazu od reality, ale o tendenčné, "literárne" prehodnocovanie vonkajšieho modelu.“ A „Vo väčšine obrazov tej doby viac, ba rozhodujúcim spôsobom zdôraznil úlohu figúry: ... ich spoločnou črtou je motív jednej alebo viacerých postáv vynárajúcich sa z neviditeľnej priehlbne smerom dopredu, k divákovi... Touto skladbou figurálneho výjavu dosiahol organickú zrastenosť ľudskej postavy s terénom, ktorého prudké zvlnenie zapríčiňuje kontrast "vystupujúcich" a "ponárajúcich sa" figúr v pomerne plytkom priestore..." Maliarsky tvar sa stáva celkom neosobný, zbavený predchádzajúcej záľuby v arytmických, samoúčelných odbočkách. Všetko sa sústreďuje na jednoznačnosť obrazového celku.“
Zoznam diel autora: