03. Máj 2022, 18:00
Poradové číslo: | 76 |
Odhadovaná cena: | 7 000 – 10 000 € |
Konečná cena: | 5 200 € |
Rok: 1804
Technika: Olej na plátne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 70 x 55 cm
Značené: Značené vľavo dole „J. Rombauer 1804“
Ďalšie vlastnosti: Vystav.: VSG 1984
Popis:
Portrét chlapca s kalamárom od levočského rodáka Jána Rombauera mal v zbierke Márie Spoločníkovej zvláštne postavenie. Nerozprávala o ňom, no skutočnosti, že ho mala zavesený v obývacej izbe uprostred ďalších starostlivo naaranžovaných malieb a starožitností, a že ako jeden z mála obrazov zo svojej zbierky reprodukovala aj vo svojej rozsiahlej publikácii Z reštaurátorského zápisníka, hovoria o naozaj výsadnej pozícii tejto olejomaľby. Vychádzajúc z koncepcie vyššie spomenutej knihy spomienok je možné konštatovať, že Rombauerov portrét slúžil ako katalizátor spomienok (vlastne túto funkciu malo aj veľa ďalších predmetov a diel v zbierke pani Spoločníkovej) na veľmi šťastné a plodné obdobie v jej živote. Politicky ťažké, no na druhej strane zakladateľsky aktívne 50. roky 20. storočia priviedli Máriu Spoločníkovú k bližšiemu poznaniu novšieho umenia a to aj vďaka úzkym kontaktom s bratislavskou kunsthistorickou špičkou – Karolom Vaculíkom, Ľudmilou Peterajovou, Alžbetou Cidlinskou či Annou Petrovou-Pleskotovou. V dome Márie Spoločníkovej bolo na každom kroku cítiť jej silné spojenie s „teritóriom“ Spiša a Východného Slovenska vôbec. Tak ako spomínané veľké mená našej umenovedy kodifikovali predstavu o umení na východe Slovenska, či na začiatku 19. storočia, a Mária Spoločníková bola pevnou súčasťou týchto procesov, tak boli pzíciované aj diela u nej doma. Romabauer z jej zbierky neobišiel pozornosť jej kolegov a ani mladšej generácie teoretikov umenia a tak sa dostal aj do ostatnej výpravnej prezentácie tohto autora z roku 2010. Dielo, ktoré reštaurovala sama Mária Spoločníková je zberateľkým unikátom. Rombauera je na trhu i v štátnych zbierkach málo, napriek tomu nie je možné bez neho vyskladať žiadnu prehľadovú výstavu o uhorskom (alebo pokojne aj slovenskom) umení. Predmetné dielo pochádza z jeho ranej tvorby z čias, kedy pôsobil v službách uhorskej aristokracie: „V súkromnej zbierke na východnom Slovensku poznáme Portrét chlapca s kalamárom, ktorý je pravdepodobne tiež podobizňou člena rodiny Csáky. Keď sa pozrieme bližšie na na možnosti a vek detí Csákyovcov v tom čase, tak by logicky mohol byť na obraze s kalamárom najstarší syn Teodor (1796-1855), ktorý mal v roku 1804 už 6 rokov a na druhom pravdepodobne Imrich Emanuel, v tom roku jedenapolročný. Svedčí o tom aj stvárnenie portrétov oboch detí, kde najstarší (ako hlavný dedič rodu) má v sebe prvky dospelej podobizne a mladší je vyobrazený stále ako dieťa. Diela vykazujú znaky vplyvu klasicistickej linearity a Rombauer zdôrazňuje senzibilitu portrétovaných osôb“[1]
[1] Katarína Beňová ed.: Ján Rombauer (1782-1849) Levoča, Petrohrad, Prešov. Bratislava, 2010. s. 15
Zoznam diel autora: