14. Jún 2022, 19:00
Poradové číslo: | 71 |
Odhadovaná cena: | 18 000 – 21 000 € |
Konečná cena: | 15 000 € |
Rok: Okolo 1964
Technika: Akvarel, tuš, ceruza na papieri
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 54 x 19 cm
Značené: Značené vpravo dole „L. Fulla“
Popis: K dielu je priložený posudok monografistky Ľ. Fullu Dr. Kataríny Bajcurovej.
„Zvestovanie –Narodenie – Ukrižovanie“ je podľa expertízy Kataríny Bajcurovej „... komorný akvarel, na ktorom sú zhora nadol radené tri obrazové polia s výjavmi na biblické – novozákonné námety zo života Ježiša Krista: zvestovanie, narodenie a ukrižovanie. Scénu Zvestovania tvorí kľačiaca figúra Panny Márie, nad ktorou sa vľavo vznáša anjel, vpravo je detail kostola, nad tým v rozete ďalší motív frontálneho okrídleného anjela. Scéna Narodenia je tvorená centrálne umiestneným motívom „stajne“, kde na sene sedí Ježiško so svätožiarou, je flankovaný sprava aj zľava figúrami kľačiacej Márie a Jozefa, zvieracími hlavičkami a postavami trúbiacich anjelov. Scéna Ukrižovania je koncipovaná na obdobnom osovom princípe, v strede je situovaný krucifix s postavou ukrižovaného Ježiša, po oboch stranách s figúrami stojacich svätých, zľava je letiaci anjel. Telesné tvary sú prevedené v charakteristickom „geometrizujúcom“ štýle, ktorý evokuje sklenné vitrážové plôšky obtiahnuté čiernou kontúrou. Kompozične ide o rafinovanú sústavu diagonál, vertikál, horizontál, kruhov a trojuholníkov. Farebný akord určuje súzvuk červenej a žltej ako aj zelenej a modrej, návrh je realizovaný spôsobom rozmývanej, striekanej, frkanej akvarelovej maľby. ¬Určenie diela: posudzovaný akvarel vznikol ako návrh na vitrážové okno, ktoré bolo podľa návrhu realizované v južnej stene lode v rímskokatolíckom farskom Kostole sv. Ondreja apoštola, Námestie Andreja Hlinku č. 3, Ružomberok. Dokazuje to vizuálne porovnanie akvarelu a realizovanej vitráže (obr. v monografii Fulla 2009, s. 253). Ide o jednu z najstarších zachovaných stavieb v Ružomberku, má neskorogotické a renesančné jadro, jeho súčasnú podobu po barokizácii v 17. a 18. storočí udala prestavba na prelome 19. a 20. storočia v duchu historizmu. Vo výtvarnej výzdobe sa uplatňujú okrem nástennej výmaľby hlavne vitráže Ľudovíta Fullu z rôznych období: v juhovýchodnom okne južnej bočnej lode (Sv. Ondrej a Benedikt, návrh z roku 1933 Sv. Svorad a Benedikt bol pôvodne určený pre katedrálu v Nitre; kresba v SNG – GĽF, inv. č. KD 4); v južnej stene sú ďalšie tri vitrážové okná: Zvestovanie/Narodenie/Ukrižovanie (1964, kresba – návrh diela doteraz nebol známy ani publikovaný); Svätí Cyril a Metod (1970, obraz Sv. Cyril a Metod, 1969, SNG – GĽF, inv. č. OP 76); Adorácia krucifixu (1975, podľa štúdie z roku 1960, neskôr obraz Otčenáš, 1976, SNG – GĽF, inv. č. OP 68).
Zoznam diel autora: