14. Jún 2022, 19:00
Poradové číslo: | 26 |
Nevydražené | |
Predané po aukcii: | 4 500 € |
Rok: Okolo 1490
Proveniencia: zbierka Márie Spoločníkovej (1926 – 2021).
Technika: Rezba, polychrómia
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: Výška 80 cm
Popis:
Vystavené: Zo zbierky Márie Spoločníkovej, apríl 2022, Východoslovenská galéria v Košiciach.
Ak máme na Slovensku historické slohové obdobie, ktorému bola odjakživa venovaná väčšia pozornosť ako čomukoľvek inému v našej umenovede, tak je to práve gotika. Od čias rakúsko-uhorskej pamiatkovej starostlivosti až po ostatnú expozíciu gotiky v SNG vo Vodných kasárňach možno konštatovať zvýšený záujem venovaný umeniu 15. a začiatku 16. storočia. Pochopiteľne, tento záujem sa nemohol prejaviť v štruktúrach slovenských súkromných zbierok, predsa len, umenie z prelomu 15. a 16. storočia nie je úplne bežným artiklom na našom trhu. Predkladané dielo má okrem svojho veku a slohovej príslušnosti však ešte jedno pozitívum a tým je jeho proveniencia: pochádza zo zbierky reštaurátorskej legendy Márie Spoločníkovej. Donedávna bola širokej verejnosti známa len ako pracovitá, v profesionalite neústupčivá, no pokorná žena. Až teraz, po košickej výstave a aukcii predmetov z jej zbierky, je možné o nej hovoriť aj ako o zberateľke. O samotnom diele nie je nutné veľa hovoriť – hovoria za neho podobné práce zo zbierky Slovenskej národnej galérie. Čo je skôr zaujímavé a pre samotný príbeh diela prospešné, je uchopenie „Bolestného muža“ ako súčasti zbierky Márie Spoločníkovej. Jej vzťah k stredoveku, obzvlášť k tomu nášmu, je asi zrejmý a bude to asi znieť zvláštne, ale napriek tomu, že gotického umenia mala vo svojej pomerne rozsiahlej zbierke najmenej, bola ním obklopená najviac. Reštaurovala doma a tu, v jej ateliéri, na mieste, kde robila zázraky, jej robili spoločnosť tie najvýznamnejšie gotické diela na Slovensku. Každé síce dočasne, no vzápätí ho vystriedal iný skvost. Okrem drobných úlomkov z neskorého stredoveku jej spoločnosť robil najdlhšie predkladaný Bolestný muž. Získala ho v zúboženom stave, akiste z niektorej zo zaniknutých fár na Spiši – prítomnosť diela v zbierke Márie Spoločníkovej dokladajú čiernobiele fotografie z procesu čistenia a počiatočného reštaurovania z jej rozsiahleho archívu. Dielo však nestihla zreštaurovať – zostalo nedokončené. To však na jeho hodnote neuberá, práve naopak, stále na sebe nesie stopu rúk tejto vzácnej osobnosti našej kultúry. (JB)
Zoznam diel autora: