14. Jún 2022, 19:00
Poradové číslo: | 61 |
Odhadovaná cena: | 10 000 – 12 000 € |
Konečná cena: | 8 800 € |
Rok: 2004
Technika: Olej na plátne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 200 x 200 cm
Značené: Značené na vrchnej hrane obrazu „Dorota Sadovská 2004”
Popis:
Vystavené: spoločná výstava Perfect Asymmetry, Donumenta 2009, Kunstforum Ostdeutsche Galerie Regensburg, Nemecko 2009.
Publikované: autorský časopis SADO 3, 2015, s. 52.
Zaujíma ma nielen maľba, ale aj obraz.
Dorota Sadovská
Maľba Doroty Sadovskej je istotou v pozitívnom slova zmysle. Vo svete meniacich sa trendov, štýlov, mikroprogramov, prehlásení a manifestov ostáva Sadovská verná svojmu programu, ktorý si definovala prakticky hneď pri vstupe na domácu scénu, po absolvovaní Vysokej školy výtvarných umení v Bratislave. V dobe, kedy bolo toto médium v zásade na okraji záujmu „mienkotvorných“ kritikov a kritičiek maľovala Sadovská bez ohľadu na prevažujúcu pozornosť smerovanú k objeku, fotografii, videu, performancii či inštalácii. Paradoxne sú to všetko médiá, ku ktorým sa vo svojej umeleckej praxi bude autorka príležitostne, no plnohodnotne prikláňať. Na jednej strane tak v jej prípade stojí trvalý záujem o maľbu ako takú, na druhej strane jej využitie v kontexte iných médií, ale aj pokusy o skúmanie celkom iných teritórií.
Spoločným menovateľom tohto prekračovania medzi jednotlivými médiami ostáva Sadovskej záujem o človeka a jeho telesnú schránku. Od polovice deväťdesiatych rokov dominuje v jej tvorbe figurálna maľba. Spočiatku sa netradične zhosťuje sakrálnej tematiky, originálne pristupuje ku klasickému ikonografickému zobrazeniu svätcov, svätíc a ich atribútov. Práve v týchto olejomaľbách sa kryštalizuje Sadovskej špecifický vzťah k ľudskému telu, ktoré ostane hlavným bodom jej výtvarného programu.
Prítomný monumentálny portrét dokladá Sadovskej maliarske majstrovstvo – realistické zobrazenie približuje konkrétneho človeka, zblízka a detailne, no v neortodoxnej póze. Ženy, ktoré si pre spodobenie vyberá nechá zakloniť hlavu a sústredí sa prekvapivo na ich krk. Napriek nespochybniteľnej intimite, ktorou k nám dielo prehovára ostáva všeobecným záznamom ľudského tela – jeho detailu – jedinečného a pritom nič nehovoriaceho. Sadovská atakuje naše hranice citlivosti. Zahráva sa s predsudkami – predkladá zmyselný telesný záznam kúska citlivej kože, miesta, ktoré v živote prenechávame na dotyk len tým najbližším. Erotogénna zóna, nahá pokožka, záklon odkazujúci k telesnému prežívaniu. To všetko hyperbolizované v nadimenzovanej mierke. (NG)
Zoznam diel autora: