29. November 2022, 19:00
Poradové číslo: | 30 |
Odhadovaná cena: | 20 000 – 30 000 € |
Konečná cena: | 13 000 € |
Rok: 1964
Technika: Olej na plátne, dublované
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 63 x 77 cm
Značené: Značené vpravo dole „J. Koller 26. V. 1964“
Popis: Reprodukované: Hanáková, P; Hrabušický, A.: Július Koller. Vedecko-fantastická retrospektíva, Slovenská národná galéria, Bratislava, 2010, str. 94
„... Mám obrazy azda podkladať za pravdu? Veľa právd, ktoré sa zdali najpravdivejšie, už stratili svoju pravdivosť. Neverím ničomu, čo sa snaží presvedčiť ma o svojej absolútnej pravdivosti. Zaujímam sa o podstatu a jadro vecí i javov, ale neviem, čo to vlastne podstata a jadro je.“
Július Koller v liste Tomášovi Straussovi, júl 1978
Predkladaná olejomaľba Červený most – Patrónka (1964) je raritným príkladom ranej tvorby nášho významného - vo svete všeobecne akceptovaného vizuálneho umelca Júliusa Kollera (1939-2007). Aj keď sa môže naskytnúť otázka o relevantnosti resp. dokonca i hodnote tejto časti jeho tvorby – odpoveď je jasná. Už v týchto raných prácach totiž môžeme jasne vidieť ideové východiská pre ďalšie umelcovho uvažovanie o vizuálnom umení, maľbe, či konštruovaní priestoru. Koller študoval v rokoch 1959–65 na VŠVU v Bratislave u profesora Jána Želibského, dielo pochádza teda ešte z jeho vysokoškolských štúdií. Viacero porovnateľných diel sa nachádza v majetku veľkých štátnych galérií, niekoľko z nich je aj v súkromných zbierkach.
Sám Koller o svojich dielach z tohto obdobia povedal, že boli namaľované s „úmyselnou, naivistickou, detskou primitívnosťou, hravosťou a dadaistickou irónou“. Aurel Hrabušický, monografista autora, hovorí v tejto súvislosti o „zvláštnom insitnom pôvabe“. My môžeme zdôrazniť farebnosť – ešte takpovediac typicky „slovenskú“, blízku svojim koloritom viac tvorbe Miloša Alexandra Bazovského než neskoršej umelcovej „konceptuálnej“ tvorbe. Oveľa podstatnejším ako farebnosť sú však iné poznatky, ku ktorým autor dospel práve v tomto období. Zásadným momentom je dekompozícia obrazu cestou plošnej maľby – jeho rozdelenie do farebných pásov – dôležitý krok k ďalšej výstavbe resp. skôr dekonštrukcii obrazu. Súbor raných Kollerových malieb je však zaujímavý aj z motivickej stránky. Novinkou je – tak ako na to upozorňuje Aurel Hrabušický zobrazenie mesta – jeho koloritu, života, industrializácia. Kollerov civilizmus to sú charakteristické prvky priemyselnej krajiny a budovania mesta – záujem o technické a konštrukčné elementy (električky, vlaky, mosty, vedenie, stĺpy, dopravné značky, mechanizmy). Autor dôsledne zaznamenáva život okolo seba – život polovice 60. rokov minulého storočia. Jeho maľba je zásadne vzdialená premotivovanému vizuálu budovania socialistickej republiky, ale aj nekonfliktnémú či idylického zobrazenia krajiny a prírodného rámca.
Červený most – Patrónka a ďalšie študentské maľby sú dôležitým medzistupňom na ceste od klasického závesného obrazu k anti-obrazu, či neskôr až k rôznym ťažko uchopiteľným kultúrnym situáciám. Charakteristicky dokladajú autorove smerovanie - pozorovaním maliarskeho média a pozvoľným opúšťaním tradičného zobrazovania na ceste k – pre jeho tvorbu tak podstatného - skúmaniu vzťahu medzi pojmom a obrazom.
(NG). Dielo pochádza z pozostalosti po autorovi.
Zoznam diel autora: