06. Jún 2023, 19:00
Poradové číslo: | 59 |
Odhadovaná cena: | 8 000 – 10 000 € |
Konečná cena: | 6 400 € |
Rok: 1980
Technika: Olej, tempera na plátne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 100 x 60 cm.
Značené: Značené vpravo dole „JK 1980“, na zadnej strane popis diela autorov rukou a štítok SFVU – Dielo
Popis: V súčasnosti nepochybne medzinárodne najviditeľnejší umelec zakladateľskej generácie slovenského konceptuálneho umenia. Jeho dielo čerpá z modernizmu (dada), civilizmu, popartu, arte povera, privátnej mytológie.
Július Koller, významný priekopník neoavantgardy, je ďalším z predstaviteľov nášho kultúrneho okruhu, ktorého žitá a umelecká realita permanentne prerastali do jedného kultúrneho celku. Jeho dielo, západným okruhom dnes všeobecne akceptované, predstavuje jedno z najsústredenejších a najkonzekventnejších autorských programov európskeho umenia po roku 1960. Už počas štúdia smerovala Kollerova výtvarná prax k prekračovaniu oficiálnych bariér – organizoval experimentálne výstavy a svojou aktivitou sa rýchlo ocitol mimo bežnej umeleckej praxe. Napriek radikálnemu odklonu od tradičného pojmu umenia pôsobí Koller od 60. rokov minulého storočia aj v predajniach umeleckých artefaktov Dielo. Tento oficiálny distribučný kanál pravidelne a programovo využíval ako jediný z predstaviteľov progresívneho umenia. Pre štátne galérie, ktoré väčšina alternatívnej scény s pohŕdaním ignorovala, vytváral špecifické diela „banálneho“ realizmu – pohľady na Bratislavu, Vysoké Tatry a pod. Detailnejší pohľad na Kollerove oleje vytvárané pre Dielo odhalí drobné detaily (otáznik na jednej z fasád bratislavských domov; hodiny, ktoré na Michalskej veži ukazujú o päť minút dvanásť; mraky nad Michalskou vežou pripomínajúce lietajúce taniere; doslovne maľovaná pasparta). Tieto drobné kollerovské stopy (vtipy) odkazujú skôr na premyslenú, subverzívnu autorskú stratégiu či dokonca inštitucionálnu kritiku namierenú takpovediac proti sebe samému“ (Pokorný). Predkladané dielo Slovenský raj (1980) spodobuje Tomášovský výhľad – skalnatý výstupok, ktorý poskytuje najkrajší výhľad na celý národný park. Natáčalo sa tu množstvo filmov, skala slúži aj ako cvičný terén pre horolezcov. Koller opäť pracuje so všeobecne známym, až ikonickým motívom. Táto stratégia – ponúkať publiku to, čo k nemu bude prehovárať jasnou rečou – nič nemení na atraktivite a kvalite prítomnej maľby. Naopak, môžeme ju vnímať ako špecifický, takmer až warholovský variant popartu na slovenskú nôtu. Zadný plán je v zásade typicky kollerovský – s utajeným významom. Ostáva len tipovať, či ide o citáciu z dobovej mapy prístupových trás, alebo o nepriamu komunikáciu s Petrom Bartošom a jeho nadčasovým vznikom maľby (žltá, modrá, červená). Pozoruhodný je aj umelcov výber vertikálnej kompozície (inšpirácia japonskou krajinomaľbou) pre spodobenie prírodného rámca. (NG)
Zoznam diel autora: