06. Jún 2023, 19:00
Poradové číslo: | 23 |
Odhadovaná cena: | 2 000 – 3 000 € |
Konečná cena: | 1 800 € |
Rok: okolo 1935
Technika: Olej na plátne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 45 x 54,5 cm.
Značené: Značené vľavo dole „K. Sovánka“
Popis: Za ostatných niekoľko rokov by sme z malieb Karola Sovánku, ktoré ponúkala naša spoločnosť, vyskladali solídnu výstavu poľovníckeho žánru. Motív srny a srnca sa v tvorbe tohto znalca prírody objavuje veľmi často a je viac než potešujúce, že na rozdiel od iných autorov majú u Sovánku zberatelia možnosť získať diela, ktoré spolu vývojovo či motivicky súvisia.
To je prípad aj skutočne reprezentatívnej kompozície, ktorej menšie verzie – redukcie v obmenenej podobe (napr. zimná verzia predkladaného diela) boli v ponuke už dávnejšie. U Karola Sovánku zrejme nie je potrebné hľadať hlboké významy – tie by jeho dielam skôr škodili, pretože kontext ich vzniku je iný ako v prípade námetovo podobných nizozemských či anglických majstrovských prác alebo novšieho umenia s environmentálnym podtextom. Sovánka tvoril pre poľovníkov, ale treba povedať, že v minulosti bolo poľovanie výsadou iba pomerne úzkej vrstvy. Z hľadiska medzivojnových kapitalistických elít išlo určite o šport, ktorému možno vytknúť kadečo, len nie to, že by okolo samotného lovu nenasledoval istú tradíciu, výsledkom čoho bola rozsiahla poľovnícka kultúra. Jej súčasťou bol okrem starostlivosti o zver, ochrany revírov pred pytliakmi a udržiavania čistoty a rovnováhy na profesionálnej úrovni aj vznik poľovníckych salónov a miestností, kde sa okrem trofejí nachádzali aj umelecké a umelecko- remeselné diela. Sovánka uspokojoval práve dopyt po zobrazeniach zvery – isteže, jeho oleje zachytávajú zver neraz štvanú, to však plynulo skôr z jeho maliarskeho záujmu o dynamiku a o to, aby sa na obrazoch takpovediac niečo dialo. Po francúzskom romantizme, ktorý štvanú zver využíval na definovanie duševných či národných poryvov, prišla druhá polovica 19. storočia so statickými kompozíciami majestátnych jeleňov. Až trhové chápanie zvieracích motívov ponúka rôzne podoby fauny – a, samozrejme, prežiť mohli len tí najkvalitnejší autori, medzi ktorých Sovánka nepochybne patrí.
Karol Sovánka je v našom medzivojnovom maliarstve a sochárstve najvýznamnejším maliarom – špecialistom na obrazy zvierat. Známym a uznávaným sa stal obrazmi zimných krajín a vedút, najmä však lovnej a vysokohorskej zveriny, a vo všeobecnosti poľovníckymi motívmi (okrem neho sa týmto sujetom sústavnejšie venovali len Gejza Kieselbach a v istom období Karol Ondreička). V medzivojnovom období boli jeho práce vysoko cenené (bol napríklad vo výbere vôbec najväčšej a najdôležitejšej reprezentatívnej výstavy súdobého slovenského výtvarného umenia roku 1938 v New Yorku). Z dnešného umelecko-historického pohľadu je Sovánkove dielo klasifikované v realisticky orientovanom prúde krajinárskej a figurálnej maľby, ktorý pokračoval v nadväznosti na silnú tradíciu postimpresionistického, luministického výtvarného názoru stredoeurópskeho maliarstva rozhrania storočí. V maliarskych prácach – i zásluhou častého opakovania tých istých motívov – dosiahol nepochybnú maliarsku rutinu, výtvarnú kultivovanosť a umeleckú presvedčivosť. Nikdy neupadol do gýčovitého sentimentu charakteristického pre bežný priemer maliarstva s poľovníckymi a zvieracími námetmi. Sovánka je maliar na solídnej úrovni a dá sa povedať, že nie je doteraz našou umeleckou históriou dostatočne docenený. Je síce zastúpený v najvýznamnejších štátnych zbierkach, ale v súčasnosti nachádzajú jeho diela uplatnenie skôr v obchode s výtvarným umením. (JB)
Zoznam diel autora: