28. November 2023, 19:00
Poradové číslo: | 63 |
Odhadovaná cena: | 15 000 - 20 000 € |
Konečná cena: | 9 500 € |
Rok: 1967
Proveniencia: dielo pochádza z pozostalosti autora
Technika: Latex na plátne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 73 x 73 cm
Značené: Značené vpravo dole „J. Koller 1967“
Popis: V súčasnosti bezpochyby medzinárodne najviditeľnejší umelec zakladateľskej generácie slovenského konceptuálneho umenia. Jeho dielo čerpá z modernizmu (dada), civilizmu, popartu, arte povera, privátnej mytológie.
Významný priekopník neoavantgardy, ktorého žitá a umelecká realita (systém subjektívnej objektivity) permanentne prerastali do jedného kultúrneho celku. Jeho dielo, dnes západným okruhom všeobecne akceptované, predstavuje jedno z najsústredenejších a najkonzekventnejších autorských programov európskeho umenia po roku 1960. V roku 1965 ukončuje Július Koller klasické maliarske školenie u profesora Jána Želibského diplomovou prácou – súborom civilistických obrazov na tému mesto. Už počas štúdia však jeho výtvarná prax smerovala k prekračovaniu oficiálnych bariér. Na škole organizoval experimentálne výstavy, svojou aktivitou sa rýchlo ocitol mimo tradičnej umeleckej praxe. Hneď po škole, v roku 1966, začína pôsobiť ako výtvarník v slobodnom povolaní – zúčastňuje sa výtvarného života, výstav a vystúpení. V rovnakom čase však prestáva (v štandardnom zmysle) maľovať – nepoužíva už olej a pracuje výhradne s latexom. Biela farba (duchovný výraz, symbolická nefarebnosť) zastupuje pre neho stav medzi umením a antiumením.
Predkladané dielo Demänovská jaskyňa II (1967) vzniklo práve v tomto prelomovom období. Stojí akoby na hrane medzi experimentovaním (odklonom) a tradičnejšou (realistickou) maliarskou polohou. Koller akoby si v tomto diele overoval postupy – skúšal možnosti média, overoval si princípy, ktoré následne aplikoval oveľa radikálnejšie. Prostredníctvom drippingu – v zásade ako nemaliarsky prejav – bude neskôr nanášať (liať) latex priamo na pôvodný podklad sololitu, bez zásahu štetca sledovať prirodzené plynutie farby. Jeho maľba sa bude od roku 1967 rozvíjať na dvoch úrovniach – v experimentálnej (konceptuálnej) rovine a v realistickej (predmetnej, zobrazujúcej) tvorbe. V rovnakom čase (1966 – 1967) vznikajú ešte diela z tzv. tatranskej série (tatranský pop), charakteristické plošnosťou a redukovanou farebnou škálou. Vzápätí Koller vytvára dnes už kultovú sériu Anti-obrazov prostredníctvom recyklácie nájdených či lacných materiálov (kultúra odpadu) či iba jednoduchou deklaráciou (Obraz), resp. maliarskym privlastnením si dostupných predmetov (podsedák na stoličku, textil, taška, podnos a pod.) (NG)
Zoznam diel autora: