28. November 2023, 19:00
Poradové číslo: | 75 |
Odhadovaná cena: | 10 000 - 15 000 € |
Konečná cena: | 11 500 € |
Rok: Okolo 1969
Technika: Textil, pero, atrament, podrám
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 57 x 43,5 cm
Značené: Neznačené
Popis: „Pred pádom komunistického režimu výtvarné umenie na Slovensku, ako aj iné umelecké druhy, suplovalo neexistujúce právo, morálku, myslenie a iné základné spoločenské hodnoty, tvoriac svojím vlastným jazykom akúsi ich ozdobnú náhradu.“ Tomáš Štrauss
Galerijný objekt Život (okolo 1969) názorne ukazuje, akým spôsobom Peter Bartoš, ktorý sa s maľbou až príliš ostentatívne rozlúčil počas kultovej akcie Rozdávanie (1965), v priebehu rokov stále skúšal možnosti tohto média. Po absolvovaní klasického akademického (maliarskeho) školenia síce ponúkol všetky existujúce obrazy svojim priateľom a „obrátil“ sa ku konceptuálnemu spôsobu tvorby, no maľba ako médium a jej možnosti ho fascinovali a „pokúšali“ celý život. V prípade predkladaného diela sa umelec akoby odpútal od maľby a ponoril sa priamo do jej vnútra, samotného plátna. Akoby sa ho ani nechcel dotýkať (štetcom). Pristupuje k nemu vlastne z pozícií DIY (do it yourself) – plátno zošije, obalí ním blind rám a jeho plochu pojedná skôr kresbovo. Bartoš ukazuje vlastný variant antimaliarskych stratégií, ktorý v kontexte politickej situácie (nástup normalizácie) predstavuje nielen dôležité formálne vykročenie smerom k experimentálnym tendenciám, tak ako na to upozorňuje Tomáš Štrauss, ale vlastne aj morálny postoj. Predkladané dielo je súčasťou doteraz nepoznanej kolekcie diel legendy nášho vizuálneho umenia, ktorá sa uchovala v majetku vzdialenejšej rodiny umelca. Skutočnosť, že existujú autorove práce z polovice 60. rokov minulého storočia – doby, keď Bartoš spolu s Kollerom a Filkom tvorili základný triumvirát progresívneho krídla nášho umenia – je prekvapivým objavom. Je vlastne šťastím, že predmetný súbor ostal nedotknutý, tieto diela by boli dnes už bezpochyby roztratené, resp. autorom dotvorené a definitívne pozmenené. Bartoš totiž vlastné dielo chápe ako živý organizmus, ktorý neustále dopĺňa, vylepšuje, rozmnožuje a šíri (formou xeroxov), pritom dokumentovanie, výstavné propagovanie, ale aj citovanie vlastných situácií dlhodobo odmieta. (NG)
Vystavované: Obraz?!... v Zoya Museum, 2012 a A–Ž (Peter Bartoš zo zbierky Ž.) v Soga, 2023
Zoznam diel autora: