04. Jún 2024, 19:00
Poradové číslo: | 17 |
Nevydražené | |
Cena v predaji: | 35 000 € |
Rok: 1974
Proveniencia: majiteľ dielo získal priamo v ateliéri autora.
Technika: Olej na plátne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 70 x 99 cm
Značené: Značené vpravo dole „Paštéka 74“
Popis:
Olejomaľba Pri stole (1974) vznikla v neľahkom úseku našich novodobých dejín, počas likvidačnej normalizácie, keď komunistický systém opäť začal represívne (čistky, kádrovanie, perzekúcie, previerky...) zasahovať do života svojich občanov. V čase, keď bolo nielen Milanovi Paštékovi na dlhšiu dobu znemožnené verejne vystavovať, konfrontovať sa s kolegami – jednoducho zúčastňovať sa na bežnej umeleckej prevádzke. Toto neľahké (profesionálne i ľudsky) obdobie sa v tvorbe umelca premieta naoko bezpríznakovo. Je to výsostne introvertné a intelektuálne prežívanie, čo dominuje jeho maľbám a kresbám zo sedemdesiatych rokov minulého storočia. Nie je to priame poukazovanie, sťažovanie sa. Je to „blbá nálada“ prenesená do veľkých kompozícií, takých vzdialených všetkému rurálnemu. Je to trápenie intelektuála, ktorý nevidí východisko, no napriek tomu sa stále oddáva maliarskemu vyjadrovaniu a práve v maľbe hľadá únik pred spoločnosťou (a možno aj pred samým sebou). Zastavenie demokratizačných procesov a nastolená „normalizácia“ – pomerov, života, situácie – oficiálne prebiehala v sedemdesiatych rokoch na všetkých úrovniach spoločnosti. Paštékovi pozastavili členstvo v Zväze slovenských výtvarných umelcov, na sídlisku Trávniky dali výbušninami odstrániť dve keramické steny podľa jeho návrhov – prakticky bez akéhokoľvek pričinenia sa zo dňa na deň stal nepriateľom štátu. Napriek bezvýchodiskovej situácii a všeobecne panujúcej skepse Paštéka nerezignuje.Naopak, ešte intenzívnejšie sa vrhá do práce. Práve v tomto období si do jedného zo svojich denníkov poznamenáva: „Každý umelec niečím prispieva k tomu, aby sme porozumeli odvahe robiť umenie. V západoeurópskom myslení sme si navykli roztrhávať veci, aby sme našli ich vnútro, no ak sa takto dostanete k vnútrajšku, nájdete iba iný vonkajšok...“Ak sa v domácej umenovede v kontexte tohto obdobia opakovane spomína najmä bezútešnosť, vyprázdnenosť a anonymita jeho interiérov či špecifická intimita figurálnych výjavov, prítomný obraz v sebe nesie zvláštny až zlovestný záblesk nezmyselnosti. Pôsobí takmer ako starogrécka dráma – antická tragédia – absurdná vo svojej nepredstaviteľnosti, a predsa reálna. Zobrazený výjav nie je jasne čitateľný – je skôr metaforou, spodobením zvláštneho pocitu spoločenskej schizofrénie. Osihotenia a vykorenenia. Je záznamom doby a života v nej, ktorý sa strácal v nezmyselnej pretvárke a posluhovaní režimu. Času, keď bola otrasená dôvera v človeka a priateľstvo, keď sa ani v rodinách nehovorilo slobodne a otvorene. Je to obraz, ktorý nás mentálne zamestnáva. Núti nás premýšľaťa vyhodnocovať. Ukazuje nám absurditu života (nielen počas politického útlaku a neslobody) a v tom je jeho najsilnejšie posolstvo.NG
Zoznam diel autora: