26. November 2024, 19:00
Poradové číslo: | 13 |
Nevydražené | |
Cena v predaji: | 25 000 € |
Rok: 2019
Technika: Akryl na plátne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 130 x 210 cm
Značené: Značené na zadnej strane „Marko Blažo“
Popis: „Vždy som obdivoval architektonické pamiatky minulých storočí. Kostoly, chrámy, katedrály, svätyne, staré mestá, paláce, hrady, pyramídy rôznych civilizácií. Ako dieťa ma fascinovala predstava pôvodnosti starých múrov či najstarších vrstiev odkrývaných archeológmi a reštaurátormi.“
M. B.
Tohtoročná monografická výstava Marka Blaža Celý človek v Slovenskej národnej galérii naznačila rozsah a význam diela tohto predčasne zosnulého slovenského vizuálneho umelca. Je zrejmé, že jeho tvorba, ktorú rozvíjal súbežne v rôznych médiách (v maľbe, trojrozmerných objektoch, inštalácii, grafike a kresbe), sa stane trvalým základom nášho umenia 20. a 21. storočia. Nás teší, že pred desiatimi rokmi (2014) sme v Soge realizovali umelcovu samostatnú výstavu Pamäť a potom, z ktorej väčšia časť je dnes vďaka umelcovej rodine a finančnej podpore Tatrabanky majetkom SNG. Jedným z motívov, ku ktorému sa Blažo opakovane vracal, je katedrála. Gotický chrám ako hranica života a smrti, večný symbol pripomienky utrpenia Krista, ale aj nádeje a spásy. Blažove diela boli na našich aukciách vyhľadávané a aj vysoko dražené už v minulosti. Dnes sú práve tieto obrazy chrámov akousi Blažovou značkou, poznávacím znamením, logom... Vo svojich maľbách spodoboval konkrétny kostol – klenot gotickej architektúry – kaplnku Sainte-Chapelle v Paríži, postavenú na uchovanie jednej z najvýznamnejších relikvií katolíckej cirkvi – tŕňovej koruny. Samotná kaplnka je v skutočnosti obrovským relikviárom, ochrannou „nádobou“ na symbol pripomínajúci umučenie Krista. Jej stavbu charakterizuje celkové odhmotnenie – konštrukcia umožňujúca využiť vitráže takmer po celej dĺžke steny. Blažovo zaujatie priamo súvisí s návštevou kaplnky v roku 1993. Rok nato, počas rezidencie na Slippery Rock University v USA sa k tomuto zážitku vrátil. Ako vo svojej štúdii „Marko Blažo – Staviteľ vzdušných chrámov“ píše Adrián Kobetič, „fotografie interiéru kaplnky začal upravovať tak, že ich vkladal do fotokopírky a zobrazenia na nich následne opakovaným zväčšovaním a zmenšovaním deformoval. Takýmto procesom dochádzalo k rastrovaniu snímky, čím vznikali rozmanité obrazce rozbíjajúce pôvodný námet do zložitých tvarov. Ako sám uvádzal, formálne mu pripomínali čiernobiele zrnenie televízora uložené v rovnomernej mnohotvarej štruktúre. Obraz sa opakovaním procesu vo fotokopírke znejasňoval, jeho detaily zanikali a iba pri odstupe boli čitateľné kontúry vnútorného priestoru kaplnky. Obrysy architektúry sa strácali a menili sa na abstraktné obrazce. Vďaka elektrografickému procesu tiež vznikala nová kresba nezaťažená autorským rukopisom.“ Marko Blažo: Sainte Chapelle II, vydražené na 87. aukcii súčasného umenia v roku 2010 Marko Blažo: Sainte Chapelle, 2010. Slovenská národná galéria Tento konkrétny námet použil Blažo v rôznych farebných škálach, ako aj pohľadových výrezoch, pričom prirodzene pracoval aj s fascinujúcou svetelnou atmosférou. Trpezlivým kresbovým budovaním priestoru vytvoril jedinečný maliarsky výjav. Na prvý pohľad je to nejasný zhluk farebných škvŕn, ktorý až pri detailnejšom pohľade odhalí divákovi samotný motív. S rozvojom a prístupnosťou technológií začal Blažo pracovať výlučne s počítačom. To mu poskytlo ďalšie (nekonečné) možnosti vizuálneho experimentovania. Prvá maľba – Bez názvu – realizovaná podľa digitálnej predlohy vznikla v roku 1996. Práve tento veľkorozmerný čiernobiely obraz sme úspešne dražili na našej druhej špecializovanej aukcii súčasného umenia v roku 2004. (NG)
Zoznam diel autora: