26. November 2024, 19:00
Literatúra: Publikované: Magdolna Linder, András Salamin: Kettesben. Kacziány Aladár festőművész és Schultz Dóra naplója. Infotop, Budapest 2015. Emese Kún: Adalékok Megyaszay István építészetéhez. Műemlékvédelem 64. roč. 1-6 číslo. 2020. s. 202-219
Poradové číslo: | 32 |
Odhadovaná cena: | 12 000 - 15 000 € |
Konečná cena: | 22 000 € |
Rok: 1920
Technika: Olej na plátne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 180 x 150 cm
Značené: Značené vpravo dole „Kacziány A.“
Ďalšie vlastnosti: Vystavené.: Műcsarnok, Budapest. 30. 6. 1920. Szövetség Művesztársaság, Budapest. 1924
Popis:
Aladár Kacziány bol napriek svojim nesporným umeleckým a pedagogickým kvalitám dlhé obdobie obchádzaný a vlaste už počas života zaznávaný maliar. Po oslobodení Maďarska bol v roku 1946 poslaný do núteného dôchodku a prakticky do konca života žil v ústraní s nespravodlivou nálepkou "horthyovského" umelca.
Jeho umenie pritom ikonograficky neprisluhovalo fašizoidnému režimu Maďarského kráľovstva, no jeho jasné formálne prieniky k nemeckým nazarénom, anglickým prerafaelitom či k Wiener Werkstätte boli jednoznačne v rozpore s tým, čo neskôr žiadala komunistická ideológia. Až po smrti sa mu dostalo akejtakej pozornosti, jeho diela však už vtedy boli roztratené, jedine jeho vdova Dóra Schultz, historička umenia, sa snažila opatrovať jeho spomienku. V roku 2015 boli knižne vydané jej spomienky a básne a memoáre jej manžela. V nich sa dočítame, že dielo Mystérium jari bolo v roku 1945 zničené pri bombardovaní Budapešti. Našťastie, opak je pravda. Dielo sa vo vynikajúcej kondícii zachovalo v jednej slovenskej rodine cez tri generácie, aby sme ho mohli predložiť medzinárodnej verejnosti. V Maďarskom múzeu architektúry sa nachádza niekoľko prípravných štúdií Aladára Kacziányho. Niektoré z nich dokumentujú jeho spoluprácu so známym architektom Istávom Megyaszayom, ktorého ikonický kostol sv. Alžbety v Muli (okres Veľký Krtíš) patrí k špičkovým ukážkam architektúry začiatku 20. storočia na Slovensku. Ďalšia štúdia z tejto zbierky sa týka nášho diela, ktoré bolo výstavne prezentované prakticky hneď po jeho dokončení v ominóznom lete roku 1920. Dielo sa podľa dobových novinových správ i spomínaných denníkových záznamov tešilo veľkej obľube ako u laickej tak aj u odbornej verejnosti. Dokonca sa pri ňom pristavil aj admirál Horthy, na čo umelec spomínal takto: „Keď k obrazu došiel admirál, Béla Déry ma mu predstavil. Opýtal sa ma, čo som chcel maľbou vyjadriť. To je Zvestovanie, odpovedal som. Nezvyčajné chápanie, odvetil. Po chvíli obzerania sme sa pohli ďalej.“ A skutočne, dielo nepochybne vychádza z ikonografie Zvestovania, ktoré v prenesenom význame môžeme chápať aj ako začiatok, rovnako ako jar. Denník, popri čiernobielej reprodukcii diela obsahuje aj jeho celkom podrobný popis a dočítame sa aj o Kacziányho prechádzke na Svábhegyi pri Budapešti, kde umelca zaujali „čerešnové halúzky, ktorých siluety sa vykresľovali na modrej oblohe v slnečnom žiarení.“ Kacziány sa k téme jari vrátil ešte raz o devätnásť rokov neskôr. Vtedy vznikla podobná rozmerná kompozícia v identickom duchu, pracujúca s rovnakými prostriedkami, no so strohejšou ikonografiou. Mystérium jari je jedinečným dielom stredoeurópskeho secesného maliarstva a symbolizmu. Sústreďuje v sebe esenciu atmosféry doby svojho vzniku: začiatok storočia kládol pred umelcov nové výzvy, ktoré spochybňovali staré, no zároveň mu nachádzali uplatnenie v nových formách. Kacziányho umenie nie náhodou koketovalo s aplikovanými umeniami a ilustráciou, ktorej čierna tenká tušová linka bola v rakúsko-uhorskom a neskôr aj maďarskom umení dobre známa. Práve minuciózna kresebnosť je jedným z hlavných výstavbových prvkov kompozície, pričom žiarivosť farieb a istá striktnosť podania jej dodávajú charakter akéhosi tajomna. Mária, ku ktorej zostúpil archanjel je podľa Písma zaskočená, no s pokorou prijíma „logos“ – správu Zvestovania. Mystérium nového života a (nie len nepoškvrneného) počatia je na plátne reprezentované čistými bielymi rúchami, drobnými aureolami odkvitnutých púpav a tisíckami kvetín sakúr v rôznych valéroch ružovej. Všetko hovorí o kolobehu, o prirodzenosti príchodov a odchodov a o nezlomnej snahe umenia začiatku 20. storočia zanechať stopu v chladnej, no nespochybniteľnej kráse. (JB)
Zoznam diel autora: