34. jesenná aukcia výtvarných diel

01. Október 2002

Aukcie | 34. jesenná aukcia výtvarných diel

Biografia: Predložené výtvarné dielo je pripisované Davidovi Teniersovi mladšiemu. David Teniers ml., sa narodil 15. 12. V Antwerpách a zomrel 25. 4. 1690 v Bruseli. Cez tvorbu svojho otca bol ovplyvnený tvorbou Elsheimera a Rubensa. Priamo ho ovplyvnila aj tvorba Adriana Brouwera. Už od počiatkov svojej umeleckej kariéry bol považovaný za vynikajúceho umelca. Ako 33 ročný sa stal dekanom Gildy sv. Lukáša v Antwerpách. V tomto období sa stal aj správcom zbierok a dvorným maliarom Leopolda Williama, predstaviteľa španielskej časti Nizozemska. Jeho popularita a množstvo objednávok ovplyvnili aj produktivitu Teniersa. Počas svojej viac ako 50-ročnej maliarskej praxe vytvoril okolo 900 obrazov, ktoré boli doposial katalogizované, a predpokladá sa, že ich počet môže byť aj dvojnásobný. Maľoval najmä žánrové obrazy s tematikou dedinských zábav a krčmových výjavov, krajiny s figurálnymi štafážami v ktorých sa často objavovali členovia jeho rodiny a priatelia, obrazy s náboženskou a mytologickou tematikou, obrazárne významných štátnych a kráľovských zbierok. Ovplyvnený tvorbou Hieronyma Boscha vytvoril Teniers množstvo obrazov, v ktorých sa objavujú postavičky príšer a zvierat s ľudskými atribútmi. Do tejto skupiny patria aj obrazy s námetom Pokušenie sv. Antona.. Tieto výjavy nepriamo súvisia s posudzovaným obrazom. Ich dej je totiž veľmi často situovaný v jaskynných priestoroch, alebo horských krajinách, ktoré svojim charakterom pripomínajú kompozíciu obrazu Pustovňa antonitov. Pre ocenenie predloženého výtvarného diela je rozhodujúce určenie jeho autorstva. Viaceré základné zistenia umelecko-historického prieskumu obrazu vykonané expertami Slovenského syndikáto znalcov umenia – ARS LEGIS umožňujú vysloviť tvrdenie, že obraz možno oprávnene pripísať Davidovi Teniersovi ml. Štýlový rozbor. Obraz Pustovňa antonitov by mal patriť medzi skupinu obrazov spred roku 1660, kedy Teniers zmenil farebnú paletu z prevládajúcich teplých na striebristé odtiene farieb. Vcelku jednoduchá kompozícia obrazu predstavuje interiér jaskyne s priehľadom do volnej krajiny v jeho pravej časti. Kompozícia je vertikálne rozdelená skalným masívom. Subtílne figurálne výjavy, ktoré sa odohrávajú v prvom pláne obrazu, kontrastujú s monumentalitou skál. Farebnosť je redukovaná na odtiene zemitých tónov. Obraz má všetky základné znaky jednej zo skupín Teniersových obrazov. Typológia postáv je totožná s postavami jeho viacfigurálnych kompozícií: spôsob maľby tvárí aj s drobnými deformáciami a anatomickými nepresnosťami, gestá, maľba odevov, drapérií, nanášanie farebných pigmentov, postoje. Veľmi významným komparatívnym znakom sú drobné zátišia nádob a zeleniny voľne položené v prvom pláne (kvalita tejto časti obrazu je však veľmi výrazne poškodená, čo je zrejmé najmä vizuálnou analýzou pomocou zväčšovacieho skla – sú viditeľné početné tmely a retuše), spôsob maľovania vegetatívnych prvkov na skalných útesoch a tvary skál a skalných otvorov, ktoré sa vyskytujú na viacerých Teniersových obrazoch. Ikonologický rozbor. Z ikonologického hľadiska možno obraz interpretovať v dvoch rovinách, ktoré úzko súvisia s charakterom jeho základného kompozičného riešenia. V pravo, v časti s priehľadom do krajiny je časť pozemská. Bežný úkon mnícha umývajúceho riady, predmety dennej spotreby ako aj dym z faklí v úrovni horizontu (symbolika pekla). Túto pravú stranu okrem skaly oddeľuje od druhej časti aj obrázok P. Márie s Ježiškom, ktorý je osvetlený ohňom sviece. Pútnik, prichádzajúci z pravej strany a rozprávajúci s s mníchom tvorí akýsi prechod medzi pozemským životom a životom rozjímania a spojenia s bohom. Tretia skupinka adorujúca pri oltári, ako aj modliaci sa mních uzatvárajú túto líniu interpretácie. Sématika obrazu. Teniers veľmi často do svojich obrazov vkladal moralizujúci podtext, najmä do obdobia pol. 17. stor. boli takéto skryté poučenia a morality veľmi populárne a vyhľadávané. Veľmi zaujímavá je postava pustovníka, zhovárajúca sa s mníchom. Teniers pomerne často maľoval svojich rodinných príslušníkov, alebo seba do rozličných figurálnych kompozícií – obr. č. 10 (resp. zobrazený interiér obsahuje jeho portrét pripnutý na stenu). Komparáciou s podobnými obrazmi a najmä porovnaním s jeho typológiou možno vysloviť domnienku, že aj v tomto prípade sa jedná o autoportét autora. Sumárne teda možno konštatovať, že aj keď obrazu chýba signatúra (je pravdepodobné, že bola odstránená pri poškodení obrazu) je možno na základe komparatívneho vyhodnotenia spolu s vyhodnotením výsledkov chemicko-fyzikálneho prieskumu (viď výsledky chemicko-fyzikálnej analýzy odobratých vzoriek, konštatujúce nález modrého pigmentu – modrého azuritu, ktorý sa používal v 17. storočí, neskôr sa celkom prestal vyskytovať) dielo pripísať Davidovi Teniersovi ml. Z literatúry: Bode, W. von: Die Meister der Holländischen und Flämischen Malerschulen. Lipsko 1958; The Masterpieces of Teniers The Younger. Brimley, Johnson & INGE, Ltd. Londýn 1905; Filipczak, Z. Z.: Picturing Art in Antwerp. 1550-1700, Princeton 1987. Stav diela. Dielo bolo v minulosti reštaurované. V rámci reštaurovania bolo nadublované na nové plátno. Vizuálnym prieskumom sme zistili, že rozsah primárnych poškodení nepresahoval 15% obrazovej plochy. Najmä po okrajoch (najviac pravy dolný okraj) v miestach figurálnej skupiny modliacich sa postáv sú viditeľné tmely, resp. sekundárne retuš, ktoré čiastočne potláčajú pôvodný charakter maľby. Komparatívny, hĺbkovo zameraný umelecko-historický prieskum teda potvrdil, že predložené výtvarné diela možno pripísať Davidovi Teniersovi ml.. Pre určenie jeho primeranej finančnej protihodnoty je potrebné vziať do úvahy predovšetkým zahraničné cenové precedensy. Verejných predaje autora na Slovensku nie sú známe. Z porovnateľných autorov predaných na domácom trhu (aukčná SOGA) možno spomenúť len predaj nasledujúceho diela: 3 500 000,- Sk - Dominicus van Wijnen: Pokušenie sv. Antona. Okolo 1680. Olej na plátne, dublované na dreve. 77x67 cm. (22. jesenná aukcia, 26. 9. 2000) Diela Davida Teniersa ml. sa v poslednom období dražili vo svetových aukčných sieňach v zahraničí za nasledovné ceny: 4 484,- $ - Holandská krajina s veterným mlynom, olej, drevo, 24 x 35 cm, Stuttgart Nagel 1998 6 500,- $ - Pastier so stádom v kopcovitej krajine, olej, plátno, 58 x 78 cm, New York Christie´s 1998 11 458,- $ - Rybári prinášajúci svoj úlovok, olej, plátno, 17,5 x 25 cm, London Phillips 1998 22 906,- $ - Sv. Hieronymus, olej, plech, 17,5 x 22,5 cm, Wien Dorotheum 1998 25 119,- $ - Krajina s riekou a starším párom, olej, plátno, 79 x 137,5 cm, London Sotheby´s 1998 29 984,- $ - Talianska krajina s odpočívajúcimi cestujúcimi, olej, drevo, 24 x 34 cm, London Sotheby´s 1998 40 000,- $ - Kúpajúce sa nymfy, olej, drevo, 21 x 31 cm, New York Sotheby´s 1998 46 680,- $ - Krajina s riekou a zámkom, olej, drevo, 34 x 46 cm, Wien Dorotheum 1998 60 093,- $ - Sv. Anton, olej, plátno, 57,5 x 46 cm, Kőln Carola Van Ham 1998 65 000,- $ - Rodina v kuchyni, olej, plátno, 45 x 33 cm, New York Sotheby´s 1998 108 225,- $ - Roľníci pri dedine, olej, plátno, 71 x 105 cm, L´Isle-Adam, Elkaim 1998 117 953,- $ - Kartári, olej, plátno, 49,6 x 61,9 cm, Amsterdam Christie´s 1998 135 000,- $ - Zimná krajina s pastierom svíň, olej, plátno, 105 x 170 cm, New York Sotheby´s 1998 150 000,- $ - Krajina s dúhou a figurálnou stafážou, olej, drevo, 27,5 x 38,5 cm, New York Christie´s 1998 157 209,- $ - Búrski muzikanti v taverne, olej, drevo, 24,5 x 18,5 cm, Amsterdam Christie´s 1998 260 000,- $ - Roľníci, olej, drevo, 28,5 x 20 cm, New York Christie´s 1998 Predkladané dielo patrí svojou kvalitou do skupiny tých diel, z veľmi rôznorodého umeleckého materiálu D. Teniersa ml., ktoré tohto autora zaradili medzi najdôležitejších žánrových maliarov 17. storočia. Pri spresnení stanovenia súčasnej primeranej finančnej protihodnoty zvážime predovšetkým okolnosť, že posudzované dielo patrí v celku kvalitatívne rozkolísaného diela autora – najmä z hľadiska jeho exkluzívnej ikonografie – k nebežnej produkcii maliara a teda k lepšiemu priemeru jeho možností a schopností.

Aukcie

157. LETNÁ AUKCIANa aukcii bolo vydražených 67 diel (56%) v celkovej hodnote 736 450 €. Nevydražené diela je možné zakúpiť v našich výstavných priestoroch.

Newsletter

Ak chcete byť pravidelne informovaný, a dostávať aktuálne informácie o činnosti spoločnosti SOGA, prihláste sa do nášho mailing listu.