01. Október 2002
Poradové číslo: | 67 |
Nevydražené | |
Vyvolávacia cena: | 6 141 € |
Rok: 0
Technika: olej na preglejke
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 25 x 39 cm
Značené: Značené vľavo dole „M. A. B.“
Popis: Bazovského olejomaľby „Laz“ a „Humno“ možno včleniť do zaujímavého, i keď len prechodného obdobia tvorby rokov 1942–1952. V tom čase odhodil už nepotrebné barličky koloristickej symboliky a jej funkciu pridelil plošnej, širokej čiernej kontúre, ktorá neznejasňuje tvar, ale razantne ho vyčleňuje a zároveň i rozhraničuje plochy pre umiestnenie svietivých drahokamov farebných plôch a plošiek. Jednostranným zdôraznením neznakovej geometrickej osnovy kontúry, dodal farbe nie emotívne, ale skladobné značenie. Tým však zároveň podporil imanenciu, artistnosť vyznenia maliarskeho diela ako takého. Explicitne sa však táto nová tendencia prejaví až v tvorbe po roku 1946. Bazovský sa tak dostáva do zaujímavého (doteraz našou umeleckou históriou nerozpoznaného) kontaktu s úsiliami mladých maliarov (Peter Matejka, Eugen Nevan, Vincent Hložník, Viliam Chmel, Ladislav Guderna), profilujúcich osobností pre naše výtvarné umenie neobyčajne plodných rokov 1946–1949. Jeho kontúra, ktorá mala dovtedy úlohu akejsi konštruktívnej siete, zachytávajúcej farebné plochy a určujúcej ich presné miesto v obrazovej kompozícii sa osamostatnila. Tým sa zaktivizovala jej úloha v polohe vysvetľujúcej obrazovej kresby a zároveň sa ako racionalizujúci element zrovnoprávnila s emotívnou farebnosťou. Už nebola len prostriedkom vyčleňovania pevného tvaru, ani hranicou rozdeľujúcou farebné plochy, ale prvkom vnášajúcim do obrazu dynamiku vnútorných napätí jeho stavebných zložiek.
Zoznam diel autora: