03. December 2002
Poradové číslo: | 51 |
Vyvolávacia cena: | 31 534 € |
Konečná cena: | 31 534 € |
Rok: 0
Technika: olej na plátne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 71 x 45 cm
Značené: Značené vpravo dole „Fulla“
Popis: „Nanebovstúpenie“ je galerijnou ukážkou charakteru maliarskej tvorby Ľudovíta Fullu v prvej polovici štyridsiatych rokov. V tom čase programovo, sčasti i pod tlakom vonkajších okolností Fulla rezignuje na priamy kontakt s okolitým výtvarným dianím, len obmieňa už poznané a dosiahnuté. Niet sa ani čo diviť. Nielen Fulla, ale aj celá "zakladateľská" vrstva našej moderny sa vo vojnových časoch ocitla v izolácii, politickej, ale aj umeleckej. Jej program sa dostal do vývinovej defenzívy a rozhodujúcu iniciatívu prebrali mladší. Ľudovít Fulla, v osihotenosti martinského ústrania, v týchto "rokoch horkosti", chtiac-nechtiac siahal už len po vlastných výtvarných zdrojoch. Snažil sa ďalej o prehĺbenie toho, čo poznal najdôvernejšie -- ľudovú tradíciu, štylistiku jej výtvarných postupov, nadsadil primitivizujúce, rustikálne akcenty. Neusiloval už o kontakt so súdobou modernou. Naopak - odvolával sa na duchovnú podstatu národnej tradície, na jej kresťanské základy. Okrem niekoľkých žánrových obrazov (Gazda zo Ždiaru, 1939; Nevesta, 1944), ktoré sú ojedinelými predzvesťami povojnovej série monumentálnych krojovaných figúr (Družba I, 1946; Družba II, 1946; Nevesta, 1947; Regrút, 1948; Jánošík na bielom koni, 1948; Slovenská nevesta, 1949), stali sa jadrom Fullovho maliarskeho záujmu sakrálne motívy. Aspoň takto, nepriamo zostal v aktuálnej problematike vojnového modernistického diania, ktorého najmladší predstavitelia (najmä Vincent Hložník a jeho druhovia), prehodnocovali biblické sujety do maliarskych metafor humanistických posolstiev, ale i celkom konkrétnych politických narážok. Fullove ukrižovania a zvestovania z prvej polovice štyridsiatych rokov i jeho neskoršie madony (Ukrižovanie, 1939; Zvestovanie, 1939, Narodenie, 1940; Narodenie, 1940, Malé ukrižovanie, 1942; Slovenská madona -- Madona s anjelom a pastierom, 1946; Madona s anjelmi -- Medovníková madona, 1946) však okrem vzácneho, hlboko osobného poodhalenia tých najindividuálnejších podstát maliarovej osobnej filozofie, etického imperatívu všetkých jeho umeleckých snažení, z pohľadu jeho celkového diela nepriniesli mnoho nového. Iba definitívne potvrdili už trvalý kompromis uzavretý s kozmopolitnou modernou, trvalé usadenie sa v domácich súvislostiach, myšlienkových rámcoch národného mýtu. Fulla tak svojou neskoršou tvorbou postavil do nového svetla aj vlastné experimenty rozhrania rokov dvadsiatych a tridsiatych i ich dovŕšenie v nasledujúcej syntéze. Poukázal na druhú stranu mince vlastného úsilia o modernú generalizáciu národného mýtu. Slovenský svet ukazovaný Fullovými dielami je totiž svetom bez rozporov. Je to folkloristická fantázia, v rámcoch ktorej symbolické prvky označujúce podstatu slovenskosti, života, práce, kultúry slovenského človeka spolunažívajú. Úsilie o vševyjadrujúcu šifru, ikonický znak muselo rezignovať na každú náhodnosť, časovosť, detailnosť. Totemický charakter diela však vylučuje aj každú konfliktnosť a protirečivosť.
Zoznam diel autora: