03. December 2002
Poradové číslo: | 41 |
Vyvolávacia cena: | 13 112 € |
Konečná cena: | 10 489 € |
Rok: 0
Technika: olej na plátne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 66 x 87 cm
Značené: Značené vpravo dole „M. Benka“
Popis: „Moravská izba“ je zberateľsky mimoriadne vzácnou ukážkou Benkových svojprávnych výtvarných začiatkov. Datujú sa od roku 1913. Tento rok nie je pre Benku ani tak významný oravskou cestou, ako skôr vstupom do Spolku výtvarných umelcov moravských. Najmä názory jeho vedúcej osobnosti Jóžu Úprku, ich na prvý pohľad slavianske, ale skôr moravské, regionálne xenofóbne zaujatie, dali Benkovi do vienka dovtedy chýbajúcu, ucelenú východiskovú filozofiu. Pomocou nej sa rýchlo zorientoval v húšti ponúkajúcich sa príkladov západoeurópskej moderny. Ako jediný zo slovenských maliarov prvej modernistickej generácie pochopil a v podstate bez zmeny prevzal Úprkove secesné, dekorativizujúce prehodnotenie tradičného luministického plenéru. Od významovo neurčitého secesného impresionizmu sa postupne dostal k znakovo čitateľnejšiemu secesnému symbolizmu. Ten sa ponajprv presadil v sérii interiérov slováckych izieb, sprevádzaných tematicky príbuznými olejovými štúdiami (Slovácka izba, 1914; Svadobná truhlica, 1914; Interiér izby u Tinku, 1914; Pracovňa dr. Alojza Kolíska, 1915; Interiér bytu dr. Kolíska, 1915; Izba z Ratiškovec, 1916, a ďalšie). Benka sa práve v tom čase postupne osamostatnil spod priameho dozoru učiteľa. Prvé Benkove slovácke izby vznikli práve vtedy, keď Kalvodu povolali k armáde. Po jeho demobilizácii sa stal seniorom školského ateliéru, Kalvodovým asistentom. Vyrovnanie vzťahu s učiteľom z podriadenosti a umeleckej závislosti do vzájomne sa rešpektujúcej kolegiality dovŕšil prenájom prvého Benkovho vlastného pražského ateliéru (1914) a napokon odchod do Miloňovíc pri Strakoniciach na veľkorysé pozvanie statkára rytiera Klenku z Vlastimilů (zostal tu až do konca vojny).
Zoznam diel autora: