12. Október 2004
Poradové číslo: | 42 |
Vyvolávacia cena: | 3 983 € |
Konečná cena: | 5 643 € |
Rok: 1914
Technika: olej na plátne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 60 x 77 cm
Značené: vpravo dole „Jasusch“
Popis: Predkladaná kolekcia štyroch olejomalieb Antona Jasuscha je výnimočná v tom, že zhodou okolností dokladá podobu jeho tvorby pred rokom 1914. Syn jednej z najbohatších košických rodín začal akademické štúdiá celkom štandardne -- roku 1904 sa zapísal na budapeštiansku Vysokú školu výtvarných umení. Prvé osudové umelecké poučenie však našiel mimo akademickej pôdy, v takmer okamžitom okúzlení maliarstvom Károly Ferenczyho, ale najmä Jószefa Ripla-Rónaia. Niet sa teda čo diviť, že hneď ako sa mu podarilo rutinérsky zvládnuť školou požadovanú sentimentálnu, temnosvitnú munkácsyovskú štylizáciu figurálneho výjavu (Starena, 1904) sa ponáhľal ďalej. Jeho cesta viedla do vtedy najmodernejšieho Mníchova, do súkromnej školy Antona Ažbeho, kde dychtivo nasával radikálne názory jej novým symbolizmom a expresionizmom nadšených poslucháčov. Výstavnej premiéry a ani založenia skupiny Der Blaue Reiter sa však nedočkal. Roku 1907 bol už v Paríži, v tolerantnej a bohémskej pohode Académie Julian. Neinformovanosť a nezorientovanosť mladíka z provincie a najmä rečová bariéra však zapríčinili, že Jasusch najnovšie parížske novoty nezaznamenal. A tak, keď Jasusch po návrate do Košíc (1908) rozmieňal na drobné svoje študentské skúsenosti, bernou mincou mu zostala prvotná fascinácia Riplom-Rónaiom. K tomu musíme pridať konvenčné prostredie Košíc, ktoré mladého modernistu aspoň začas uzemnilo do klišé tradičného plenérizmu. Jeho košická maľba mala zrejme aj preto zostupný kvalitatívny priebeh: vrchol dosiahla hneď po príchode zo štúdií do Košíc (Rozhovor, 1908; Na poli, 1908). V obrazoch s námetom roľníckej práce Jasusch jasne deklaroval nekompromisnú, secesne špekulatívnu, priznane skonštruovanú obrazovú kompozíciu. S pointilistickou pravidelnosťou kládol do súvislých pásov farebné plôšky vytvárajúce symbolický podtext kompozície. Problém Jasuschovho zlomkovito zachovaného raného diela zostane však už asi nevyriešiteľný. Jednou z jeho záhad je aj existencia niekoľkých diel z obdobia tesne predchádzajúceho svetovú vojnu (Starci, 1913--14; Krajina so stromom, 1913--14). Oproti tatranským plenérom vynikajú tieto Jasuschove kompozície symbolickosťou farby, vírivou kresebnou kompozíciou, predpovedajúcou celkom poznateľne znakovú reč jeho vrcholných diel zo začiatku dvadsiatych rokov.
Zoznam diel autora: