12. Október 2004
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: NAJVYŠŠIE DOSIAHNUTÉ KONEČNÉ CENY DIEL F. FOLTÝNA NA AUKCIÁCH SOGY:
825 000,- Sk Zátišie. 1923-25. Olej na plátne. 70 x 80 cm. (25. jarná aukcia, 20. 3. 2001)
NAJVYŠŠIE DOSIAHNUTÉ KONEČNÉ CENY DIEL F. FOLTÝNA Z KOŠICKÉHO OBDOBIA NA SVETOVÝCH AUKCIÁCH:
81 210,- EUR Kubistické zátišie. 1924. Olej na plátne, 64 x 79 cm. Londýn 2003
53 302,- EUR Krajina od Mukačeva. 1923. Olej na plátne, 70 x 100 cm. Praha 2000
13 120,- EUR Krajina s viaduktom. 1923. Olej na plátne, 44 x 54 cm. Praha 2001
15 034,- EUR Zátišie. 1922. Olej na plátne, 74 x 57 cm. Praha 2000
23 630,- EUR Zátišie s gitarou. 1924. Olej na plátne, 65 x 81 cm. Paríž 1999
41 222,- EUR Raskoľnikov. 1922. Olej na plátne, 110 x 100 cm. Mníchov 1991
24 727,- EUR Pijan. 1924. Olej na plátne, 117 x 138 cm. Dűsseldorf 1990
Biografia: František Foltýn sa narodil 9. 6. 1891 v Královských Stašoch pri Sušiciach, zomrel 8. 6. 1976 v Brne. Učil sa za maliara porcelánu, neskôr absolvoval Školu umeleckých remesiel v Plzni (prof. Němejec). Od 1913 študoval v Prahe na Umeleckopriemyselnej škole (prof. Hofbauer, Dítě), ale už v nasledujúcom roku narukoval na vojnu. Bol členom brnenskej "Skupiny výtvarných umelcov", založenej koncom 1922 (okrem viacerých architektov boli jej členmi maliari F. Duša, J. Král, E. Milan, J. Šíma, J. Zamazal a další). Skupina predstavovala významnú alternatívu českého sociálneho umenia dvadsiatych rokov. 1924-34 žil v Paríži, kde bol prijatý za člena skupín Cercle et Carré a neskôr i Abstraction - Création. 1934 sa vrátil do vlasti, žil a tvoril v Brne. Samostatne vystavoval v Užhorode (1922, so Schillerom), Košiciach (1923 so Schillerom), v Paríži (1927, 1930, Galéria Quatre Chemines a Galéria Bonaparte), Brne (1935 s Jelínkom a Tittelbachom). Súborné výstavy mal v Prahe (1965, Národní galerie) a v Brne (1977, Dom umenia). Z literatúry: Zykmund, V.: František Foltýn. Brno 1957; Hlušička, J.: František Foltýn. Praha 1982.
Poradové číslo: | 39 |
Vyvolávacia cena: | 4 315 € |
Konečná cena: | 3 485 € |
Rok: 1920
Technika: olej na plátne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 70 x 70 cm
Značené: vpravo dole „1920, Foltýn, Brno“
Ďalšie vlastnosti: K dielu je priložené dobrozdanie dr. Mariana Várossa potvrdzujúce jeho autorstvo.
Popis: „Zámocké schody“ sú typickým dielom bratislavskej epizódy Františka Foltýna. Foltýn bol kmeňovým príslušníkom košickej moderny. Začiatkom dvadsiatych rokov zoskupil okolo seba špičkových maďarských výtvarníkov G. Schillera, K. Quittnera a O. Embera-Spitza, aby doviedli svoj umelecký program od sociálneho senzualizmu, civilizmu, cez fauvizmus a expresionizmus až po novoklasicizmus. Foltýn svojou košickou maľbou predznamenal predovšetkým žánrový základ maľby košických modernistov: sociálnym sentimentom podfarbený civilizmus obrazov proletárskej periférie a života jej obyvateľov. Prišiel sem roku 1921 na pozvanie riaditeľa Východoslovenského múzea dr. J. Poláka hneď potom, čo v Bratislave spôsobil nemalý rozruch spoločnou výstavou s Jankom Alexym a Gustávom Mallým. Vystavoval pohľady na starú bratislavskú architektúru, zátišia a figurálne kompozície v duchu postimpresívnej štylizácie, obmedzenej však striedmou, nedekoratívnou farebnosťou (Devín pri Bratislave, okolo 1920; Zámocké schody v Bratislave, 1920; Na ceste, okolo 1920). Jeho košické maliarstvo, blízke súdobej tvorbe českých sociálnych maliarov Kotíka, Muziku a Piskača, bolo už oveľa radikálnejšie. Vychádzalo z podivuhodného obrazového spolužitia novoklasicistického, plasticky rozvinutého tvaru s primitivizujúcimi názvukmi, parafrázujúcimi kryštalickú jasnosť Cézannovho či Kubištovho protokubizmu. Štylizovaný, neiluzívny kolorizmus, založený na harmóniach teplých a studených farieb vnášal najmä do figurálnych motívov rapsodický prízvuk melanchólie, lyrického maliarskeho rozíjmania (Dedina s pohrebným sprievodom, 1921; Na ceste, okolo 1921; Muž s husľami, 1923; Zátišie, 1923; Nezamestnaní, 1924; Továreň, 1924; Predavačka, 1924; Pri stole, 1924). Podobné štýlové postupy sa stali príznačné i pre časť domácej moderny: ovládali Krónove obrazy bizarnej architektúry košickej periférie, foltýnovský kontrapunkt modrých, modrosivých a okrov sa stal poznávacím znamením vrcholných diel Konštantína Bauera i ranej maľby Júliusa Jakobyho. Foltýnove väzby k umelcom košickej moderny boli zdá sa veľmi pevné. Potvrdzuje to i skutočnosť, že ešte roku 1927, dávno po svojom odchode s Košíc, vystavoval s dvoma bývalými košickými druhmi Jánosom Kmettym a Lajosom Tihányim v renomovanej parížskej avantgardnej galérii Aux Sacré du Printemps (výstavu im uvádzal básnik André Salmon).
Zoznam diel autora: