12. Október 2004
Poradové číslo: | 4 |
Nevydražené | |
Vyvolávacia cena: | 1 925 € |
Rok: 1923
Technika: akvarel na papieri
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 42,5 x 49 cm
Značené: vľavo dole „J. Hála 1923“
Popis: Akvarel „Vo Važci“ je zberateľsky vzácnym príkladom tvorby Jana Hálu z úplných počiatkov važeckého pobytu. V lete roku 1923 pozval Hálu maliar Karol Hilprandt do Zlatej bane pri Prešove na polovačku. Náhodne prešli cez najvýchodnejšiu liptovskú dedinu Važec. Hálovi prichodilo prvé stretnutie zo životom vo Važci ako zjavenie. Práve tu sa zastavil čas, zakonzervovala sa prapôvodná slovanská kultúra, spôsob života, nenarušené mravy: "Není tu jenom kraj, nebo prostá venkovská architektura, neudrželo se tu jenom nářečí zvláštní, nebo nějaký zbytek zvyku a starých tradic. Celé kouzlo starodávneho života působí dodnes na pozorovatele a dráždí svým výrazným zahrocením". A tak Hála zostáva žiť vo Važci, aby sa do rodnej juhočeskej Blatnej už nikdy natrvalo nevrátil. Sprvoti Hála len akoby z pozície národopisca "ohľadával terén". Zaujala ho najmä téma pracujúcich važeckých žien, ktorú definitívne uzavrel olejomaľbou "Priadky" v roku 1929. Počiatočný folkloristický naturalizmus sa však čoskoro vyčerpal. Hála chcel predovšetkým "maľovať", látka ustúpila do pozadia pred úsilím o secesiou podmienené dekoratívne, plošné a skladobné kvality obrazu (Starý Paľoško Čupka, 1923, Uspávanka v poli, 1924, Trepačky ľanu, 1925). Len ornamentálnosť sa stále stupňovala až do opojne rozvíreného rytmu obrazov važeckých tancov a svadieb, očarujúco nadnesených nad všednou skutočnosťou (Tanec do krutu, 1931). Z literatúry: Abelovský, J., Bajcurová, K.: Výtvarná moderna Slovenska. Bratislava 1997.
Zoznam diel autora: