12. Október 2004
Poradové číslo: | 44 |
Vyvolávacia cena: | 4 315 € |
Konečná cena: | 5 145 € |
Rok: 1933
Technika: olej na plátne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 102 x 79 cm
Značené: vpravo dole „Flaché 933“
Popis: „Koncert v prírode“ je kvalitnou ukážkou vrcholu tvorby Júliusa Flachého v tridsiatych rokoch 20. storočia. Tento banskobystrický maliar maďarského pôvodu prešiel podobnou vývinovou cestou, ako väčšina druhej generácie našich secesných expresionistov: sociálnym uzemnením secesného základu, lekciou cézanizmu a nakoniec žánrovým expresionizmom. Jeho vzťah k secesii pritom nemal ráz len sprostredkovaného poučenia jej maďarským variantom. Po štúdiách na budapeštianskej akadémii u protagonistu nagybánskej školy Károly Ferenczyho odchádza totiž do Viedne ku Gustávovi Klimtovi. Všestranne rozhľadenému umelcovi, príležitostnému básnikovi nechýbali ani širšie spoločenské ambície: podnietil založenie menšinového výtvarného spolku Jednoty výtvarných umelcov Slovenska. Približne od roku 1914, ale najmä od príchodu a definitívneho usadenia sa v Banskej Bystrici už prekonal nesúrodé začiatky zjednotené len dôslednou secesnou dekoratívnou štylizáciou farebnej škály a dopracoval sa k nezameniteľnému, ľahko identifikovateľnému autorskému štýlu. Vyznačoval sa zvláštnym, akvarelovým narábaním olejomaľbou (nie nepodobnému jednej línii cézannovskej žánrovej maľby Júliusa Jakobyho). Rozmývaním maliarskej hmoty do jasne ohraničených, fazetovo k sebe prikladaných farebných plôch, spolu s efektmi presvitajúcich lazúr a podkladu sledoval dva ciele. Jednak tým dosahoval lapidárnu organizáciu obrazového priestoru s priznanou konštruktívnosťou tvarov figúr a ďalších obrazových predmetov a jednak týmto spôsobom zachovával pocit ľahkosti, bezprostrednosti maliarskeho prednesu. Kolísanie medzi secesnou lineárnosťou a cézannistickou skladobnosťou tak vyústilo do programovej expresivity. Tento štýlový základ potom "obaľoval" diferencovanými významovými poukazmi -- odovzdanou nostalgiou a sentimentalitou sociálneho vcítenia (Nezamestnaný, 1932), symbolistickými obrazovými zostavami osamelého človeka na pozadí rozbúrenej prírody (Autoportrét, 1926; Autoportrét, 1930; Muž na štítoch, 1933), ale najmä konfliktnou, dynamickou štylizáciou pracovného ľudového žánru. Flachého diela ako Na píle -- Drevorubači 1932; V zákrute, 1935 sú viac než len záznamom vypätých okamžikov práce lesných robotníkov. Chcú byť aj metaforou odvekého boja človeka s nespútaným prírodným živlom, "prapôvodného" vzťahu vidieckych ľudí ku krajine, svetu, univerzu.
Zoznam diel autora: