12. Október 2004
Literatúra: Z literatúry: Abelovský, J., Bajcurová, K.: Výtvarná moderna Slovenska. Bratislava 1997.
Poradové číslo: | 75 |
Vyvolávacia cena: | 1 593 € |
Konečná cena: | 3 153 € |
Rok: 1932
Technika: olej na preglejke
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 43,5 x 30 cm
Značené: vpravo dole „Palugyay“
Popis: Komorná olejomaľba Zola Palugyaya „Akt“ sa do istej miery vymyká ustálenému výtvarnému názoru celku autorovej tvorby a upozorňuje na širšie východiská jeho umeleckého programu. Palugyay totiž ešte počas svojich začiatkov dôverne poznal raného Kandinského, ale rovnako intenzívne a v rovnaký čas využíval farebné výdobytky Mackeho a Marca a zmocňovala sa ho často utrillovská melancholická osamelosť. Tento priam ukážkový meditatívny senzualista upieral svoju ctižiadosť k lyrickým možnostiam secesno-expresívneho štýlového základu (najmä v akvareloch, v ktorých farba preberá znakovú, vysvetľujúcu funkciu lineárnej kresbovej osnovy). Vplývali na neho rôzne podoby dobového stredoeurópskeho symbolizmu: v Krakove to bolo dielo akvarelistu Falsta (roku 1920 dokonca vystavoval so spolkom Sztuka), pri pobyte v Maďarsku zasa umenie secesných maliarov kolónie v Gődölő. Secesná štylistika, literárny podtext maliarstva začiatkov pretrvá až do predčasného záveru Palugyayho diela -- v panteistických obrazoch búrlivo klíčiacej prírody, v baladických víziách harmonickej, priam rajskej súnáležitosti rovnako ľudského a prírodného, ako civilizačného a vidieckeho (Modrý vták, 1926; Ahasver, 1927; Vdovy, 1928; Krajina s kvetmi -- Nirvána, 1930; Pri vode, 1931; Dievča v bielom s továrenskými komínmi a kvetmi, 1932; Pri potoku, 1932; Osud, 1932; Symbolika I--X, 1932; Jarná melódia, 1932).
Zoznam diel autora: