30. November 2004
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: NAJVYŠŠIE DOSIAHNUTÉ KONEČNÉ CENY DIEL A. JASUSCHA NA AUKCIÁCH SOGY:
470 000,- Sk Kolobeh života – Vývoj zeme. 1962. Olej na plátne. 140 x 160 cm. (47. jarná aukcia, 9. 3. 2004)
300 000,- Sk Krajina. Okolo 1921. Olej na plátne. 60 x 76 cm. (12. jesenná aukcia, 15. 12. 1998)
180 000,- Sk Večerný les. Okolo 1914. Olej na kartóne. 70 x 80 cm. (51. jesenná aukcia, 12. 10. 2004)
170 000,- Sk Svitanie. Okolo 1914. Olej na plátne. 60 x 77 cm. (51. jesenná aukcia, 12. 10. 2004)
165 000,- Sk Západ slnka. Pred 1914. Olej na kartóne. 60 x 87 cm. (42. jesenná aukcia, 30. 9. 2003)
145 000,- Sk Práca. Okolo 1935. Pastel na papieri. 57 x 70 cm. (6. letná aukcia, 26. 5. 1998)
Biografia: Anton Jasusch sa narodil 25. 4. 1882 v Košiciach, zomrel 3. 7. 1965 v Košiciach. Od 1904 študoval na Vysokej škole výtvarných umení v Budapešti (prof. Ballo). Prvé osudové umelecké poučenie však našiel mimo akademickej pôdy, v takmer okamžitom okúzlení maliarstvom Károly Ferenczyho, ale najmä Jószefa Ripll-Rónaia. Od 1906 na akadémii výtvarných umení v Mníchove, od 1907 na Académie Julien v Paríži. 1908--1914 žil v Košiciach. Jeho predprevratová maľba mala kvalitatívny priebeh: vrchol dosiahla hneď po príchode zo štúdií. V obrazoch s námetom roľníckej práce Jasusch jasne deklaroval nekompromisnú, secesne špekulatívnu, priznane skonštruovanú obrazovú kompozíciu. S pointilistickou pravidelnosťou kládol do súvislých pásov farebné plôšky vytvárajúce symbolický podtext kompozície. 1914-1916 na fronte, 1916--1920 v ruskom zajatí, od 1920 sa trvalo usadil v Košiciach. 1920-1924 vrcholné obdobie tvorby. Výtvarný základ jeho umenia bol v secesnom expresionizme: pásový rytmus pravidelne za sebou kladených farebných plôch sa dynamizuje do víru orfistických "pávích očí". Naprv zachvacuje len pozadie figurálnych motívov, premieňa motívy orientálnych krajín do pulzujúceho rytmu kresebných siločiar, do napätia vzájomne agresívnych kompozičných zložiek. Vzniknutá abstraktná arabeska však nemá už vôbec pôvodné dekoratívne značenie. Je zviditeľnením, symbolom transcendentálnej osudovej sily, určujúcej významové dianie obrazu. Jasusch v tvorivom vzopätí v rokoch 1920--1924 vyhrotil protiklad secesno-expresívnej formovej štylistiky a literárne podmieneného vizionárstva spôsobom, ktorý je so štandardnými príkladmi európskej moderny len veľmi ťažko porovnateľný. Jasuschov expresionizmus, orfizmus, či futurizmus sú podivuhodnou paródiou ich konvenčnej slohovej podoby. Cez štýlový filter modernistickej kompozície obrazu tu presakujú metafyzické podobenstvá večnej polarity dobra a zla, vopred danej tragiky bytia človeka či ľudstva. Samostatne vystavoval v Košiciach (1912, 1924), Bratislave (1924), Prahe (1924). Súborné výstavy mal v Košiciach (1958, Krajská galéria, 1962, Krajská galéria, 1972, 1983, Východoslovenská galéria, 1995, Galéria J. Jakobyho), v Bratislave (1962, ZSVU), Prešove (1958), Berlíne (1966, s F. Gibalom), Trenčíne (1976). Z literatúry: Saučin, L.: Výtvarné umenie na východnom Slovensku 1918--1938. Košice 1964, s. 29--31 a 46; Štraus, T.: Anton Jasusch a zrod východoslovenskej avantgardy dvadsiatych rokov. Bratislava 1966; ; Abelovský, J., Bajcurová, K.: Výtvarná moderna Slovenska. Bratislava 1999.
Poradové číslo: | 61 |
Vyvolávacia cena: | 4 315 € |
Konečná cena: | 11 120 € |
Rok: 1913
Technika: olej na kartóne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 62 x 77 cm
Popis: Kompozícia Antona Jasuscha „Červený les“ je výnimočným, galerijným dielom tohto umelca z jeho prvého, nástupného obdobia rokov 1908-1914. Syn jednej z najbohatších košických rodín začal akademické štúdiá celkom štandardne -- roku 1904 sa zapísal na budapeštiansku Vysokú školu výtvarných umení. Prvé osudové umelecké poučenie však našiel mimo akademickej pôdy, v takmer okamžitom okúzlení maliarstvom Károly Ferenczyho, ale najmä Jószefa Ripll-Rónaia. Niet sa teda čo diviť, že hneď ako sa mu podarilo rutinérsky zvládnuť školou požadovanú sentimentálnu, temnosvitnú munkácsyovskú štylizáciu figurálneho výjavu (Starena, 1904) sa ponáhľal ďalej. Jeho cesta viedla do vtedy najmodernejšieho Mníchova, do súkromnej školy Antona Ažbeho, kde dychtivo nasával radikálne názory jej novým symbolizmom a expresionizmom nadšených poslucháčov. Výstavnej premiéry a ani založenia skupiny Der Blaue Reiter sa však nedočkal. Roku 1907 bol už v Paríži, v tolerantnej a bohémskej pohode Académie Julian. Neinformovanosť a nezorientovanosť mladíka z provincie a najmä rečová bariéra však zapríčinili, že Jasusch najnovšie parížske novoty nezaznamenal. A tak, keď Jasusch po návrate do Košíc (1908) rozmieňal na drobné svoje študentské skúsenosti, bernou mincou mu zostala prvotná fascinácia Ripllom-Rónaiom. K tomu musíme pridať konvenčné prostredie Košíc, ktoré mladého modernistu aspoň začas uzemnilo do klišé tradičného plenérizmu. Jeho košická maľba mala zrejme aj preto zostupný kvalitatívny priebeh: vrchol dosiahla hneď po príchode zo štúdií do Košíc (Rozhovor, 1908; Na poli, 1908). V obrazoch s námetom roľníckej práce Jasusch jasne deklaroval nekompromisnú, secesne špekulatívnu, priznane skonštruovanú obrazovú kompozíciu. S pointilistickou pravidelnosťou kládol do súvislých pásov farebné plôšky vytvárajúce symbolický podtext kompozície. Vzápätí však choroba a liečenie vo Vysokých Tatrách vzdialili umelca od pravidelnej výtvarnej práce. Zoznámil a blízko sa spriatelil s Ferdinandom Katonom. Ich umeleckému a ľudskému súzneniu nebránila ani generačná priepasť a ani zásadná odlišnosť maliarskej poetiky. Maliarskeho tradicionalistu a presvedčeného modernistu mohli z umeleckej stránky spájať len všeobecné sklony k metafyzickým rozjímaniam, ale najmä výstrednosť a svojráznosť ľudských pováh. Ako to však už býva v takomto stretnutí vyhranených osobností, zvyčajne mladší podlieha staršiemu. Prejavilo sa to i na vtedajšej Jasuschovej tvorbe, v presadení sa ľúbivého dojmového maľovania. Výsledky kompromisu medzi starším luminizmom a novším impresívnym krajinárskym názorom potom Jasusch predstavil na svojej prvej košickej samostatnej výstave v Petrovom sade roku 1912 (Krajina s oblakmi, 1910; Krajina s potokom, 1910; Dve ženy, 1912; Zimná krajina, 1912). Problém Jasuschovho zlomkovito zachovaného raného diela zostane však už asi nevyriešiteľný. Jednou z jeho záhad je aj existencia niekoľkých diel z obdobia tesne predchádzajúceho svetovú vojnu (Starci, 1913--14; Krajina so stromom, 1913--14). Oproti tatranským plenérom vynikajú tieto Jasuschove kompozície symbolickosťou farby, vírivou kresebnou kompozíciou, predpovedajúcou celkom poznateľne znakovú reč jeho vrcholných diel zo začiatku dvadsiatych rokov.
Zoznam diel autora: