30. November 2004
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: NAJVYŠŠIE DOSIAHNUTÉ KONEČNÉ CENY DIEL A. SLAVÍČKA NA SVETOVÝCH AUKCIÁCH:
35 529,- EUR Dáma s červeným dáždnikom. Olej na kartóne. 66 x 50 cm. Praha 2002
12 300,- EUR Lesná cestička. Olej na plátne. 88 x 65 cm. Praha 2001
6 834,- EUR Študia aktu. Olej na plátne. 29 x 27 cm. Praha 1999
5 899,- EUR Les. Olej na kartóne. 48 x 32 cm. Praha 2002
Poradové číslo: | 246 |
Vyvolávacia cena: | 4 979 € |
Konečná cena: | 11 784 € |
Rok: 1900
Technika: olej na preglejke
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 24 x 34 cm
Značené: Značené vľavo dole „A. Slavíček“
Ďalšie vlastnosti: Pri signatúre venovanie: „Panu profesorovi T. G. Masarykovi jako důkaz úcty A. Slavíček“
Popis: „Pražský motív“ je zaujímavým dielom významného českého maliara Antonína Slavíčka. Narodil sa 16. 5. 1870 v Prahe, zomrel 1. 2. 1910 tamže. Po kratšom pobyte na akadémii v Mníchove (1886) vstúpil roku 1887 na pražskej Akadémii výtvarných umení do školy Julia Mařáka. Štúdiá niekoľkokrát prerušil (1889, 1891), ale pokračoval v nich v rokoch 1894 – 99. Stal sa uznávaným vodcom generácie deväťdesiatych rokov (1899 – 1900 viedol po Mařákovi jeho školu) a osobitým predstaviteľom českého neoimpresionizmu. Na jar roku 1907 študijný pobyt v Norimberku, Štrasburgu, neskôr Paríži a Bretagni (Fécamp). Cez Brusel sa potom vrátil domov. Okrem tejto cesty a kratšieho pobytu v Dubrovníku (1909) maľoval iba v Čechách. Slavíček vyšiel z náladového luminizmu Mařákovej školy a podnetov diela A. Chitussiho. Od polovice 90. rokov stál už bezpečne v čele Mařákových žiakov. 1895 vznikajú prvé z jeho pražských motívov. Začína ho zaujímať chvejivá hra slnečných paprskov i jesenné nálady, v ktorých podmanivo vyjadril, iba maliarskymi prostriedkami, neurčitú nostalgiu konca storočia. 1898 dospel k novému vývinovému stupňu: k maľbe farebnou škvrnou, ktorá vyvoláva dojem pohybu a vírenia – právom sa v súvislosti s týmito Slavíčkovými obrazmi hovorilo o zrode českého impresionizmu. 1902 – letný pobyt v Holišove, kde ho pozval J. Herben, prináša obrat: odklon od techniky, ktorú ovládal tak ľahko, že sa mu všetko stalo dostupným, k dôslednému oprosteniu obrazu i formy, k hľadaniu výraznejšieho typu krajiny. Motívy z Kameniček (1903 – 05) sa stali vyvrcholením tejto tendencie. Jadrom Slavíčkoveho diela však ostali pražské motívy . Veľké panorámy Prahy ostali pre svoju maliarsku silu bez obdoby nielen v českom maliarstve: majú jedinečné miesto i v rámcoch európskeho impresionizmu. Z literatúry: Nezval, V.: Antonín Slavíček. Praha 1952; Dopisy Antonína Slavíčka. Praha 1954; Kotalík, J.: Antonín Slavíček – soupis díla. Praha 1965; Tomeš, J.: Antonín Slavíček. Praha 1966.
Zoznam diel autora: