30. November 2004
Poradové číslo: | 68 |
Vyvolávacia cena: | 1 925 € |
Konečná cena: | 2 324 € |
Rok: 1942
Technika: olej na dreve
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 38 x 44 cm
Ďalšie vlastnosti: Dielo pochádza z pozostalosti po E. Gwerkovi
Popis: „Plávajúce oblaky“ sú vynikajúcim dielom Edmunda Gwerka z vrcholného obdobia jeho tvorby. Jeho zrelá krajinomaľba sa už celkom zriekla krotkej, secesným impresionizmom podporenej štylizácie optických predností námetu. Vyjadrila programovú predstavu o nadzmyslovej povahe sveta. Krajina bola každým obrazom akoby znova stvorená v zápase živlov a síl, ktoré jej vtláčali jedinečnú, vzrušujúcu podobu (Po daždi, 1924; Horská symfónia, 1924; Zrodenia svetla, 1924; Jar-Fantázia štiavnického kraja, 1926; Veternô- Cesta vetrom, 1928; Víchrica 1928; Oravské polia, 1931; Hory a východ slnka, 1934; Oráčiny, 1935; Zasľúbená zem, 1937; Cesta na Piarg, 1939). Takto sa zviditeľnila Gwerkova intelektuálska filozofia, z dobových panteistických koncepcií čerpajúca vízia protirečení duchovných a prírodných mystických síl. Uplatňoval najmä metaforický motív horskej cesty, ktorej krivka spína a sleduje mohutné tvary pahorkatín, dáva im meradlo, podtrhuje hĺbku, monumentalitu a nadovšetko "duchovnosť" priestoru. Trochu neskôr sa Gwerkova krajina obohatila figúrou (Cestujúci, 1928; Žena s drevenou krhlou, 1928; Starosti, 1928; Autoportrét, 1928; Cesta do Poľska, 1930; Rozsievač, 1931; Bez práce, 1931; Oráč, 1936). Maliarova figurálna kompozícia, ešte viac než jeho krajinomaľba, zdôraznila funkciu obrazu ako metaforu predpojato formulovanej idey. Poukazuje to na secesné myšlienkové inštrumentárium Gwerkovej zrelej maľby, porovnateľné s rovnakou filozofiou benkovského vzťahu človek-krajina, život, svet. Skrátka, Gwerkov maliarsky naturel, predurčujúci ho k špekulatívnym duchovným sklonom, plodil ani nie tak "obrazy" v ich maliarskej jedinečnosti, ako skôr expresívne nadsadenú ilustráciu filozofie panteizmu v jej abstrakcii.
Zoznam diel autora: