30. November 2004
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: NAJVYŠŠIE DOSIAHNUTÉ KONEČNÉ CENY DIEL E. HALÁSZA-HRADILA NA AUKCIÁCH SOGY:
96 000,- Sk Zátoka. Okolo 1912. Olej na plátne. 130 x 80 cm. (3. jesenná aukcia, 25. 9. 1997)
75 000,- Sk Msgr. István Cselényi. Okolo 1940. Olej na plátne. 105 x 83 cm. (37. jarná aukcia, 18. 3. 2003)
45 000,- Sk Krajina v Nagybányi. Okolo 1910. Olej na plátne. 49 x 70 cm. (6. letná aukcia, 26. 5. 1998)
Biografia: Elemér Halász-Hradil sa narodil 18. 4. 1873 v Miskolci, zomrel 9. 12. 1948 v Košiciach. 1897-1901 študoval na súkromnej škole S. Hollósyho v Mníchove, 1902-3 na Académie Julian v Paríži (prof. Laurens). 1913-14 stáž v majstrovskej škole J. Benczúra v Budapešti. 1892-94 žil vo Viedni, 1895-1914 a od 1918 až do smrti v Košiciach. 1915-18 frontový maliar rakúsko-uhorskej armády. V Košiciach súkromne vyučoval maliarstvo (do roku 1938). K jeho žiakom patrili K. Bauer, B. Kontuly, J. Kmetty, J. Fabíni, J. Grotkovský, J. Kollár, J. Bukovinský a ďalší. Aktívne sa angažoval v činnosti výtvarného odboru košickej Kazinczyho spoločnosti (1924-35 predseda). Samostatné výstavy mal len v Košiciach - (1902 s E. Lengyelom-Reinfussom, 1909, 1912 s Ľ. Csordákom, 1920, 1929 s Jasuschom a Kieselbachom). Z literatúry: Saučin, L.: Elemír Halász-Hradil a umenie jeho doby. Bratislava 1962.
Poradové číslo: | 50 |
Vyvolávacia cena: | 2 324 € |
Konečná cena: | 2 324 € |
Rok: 1914
Technika: olej na plátne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 102 x 68 cm
Značené: Značené vpravo dole „Halász-Hradil Elemér“
Popis: Veľkoformátový obraz „Snímanie z kríža“ je vynikajúcim príkladom ranej a teda zberateľsky najcennejšej tvorby Eleméra Halásza-Hradila. Tento košický maliar, počas tamojšieho krátkeho pobytu, spoznal "nové" parížske umenie a najmä v období rokov 1906-13 váhal medzi luminizmom, impresionizmom a secesným dekorativizmom (Hlava starca, 1906; Stohy na slnci, 1907; Slnečný dvor s koňmi, 1908; Na trhu, 1910; Sedliacke dievča v záhrade - Odpočinok, 1910; Hlava dedinčanky, 1911; Pohľad na Ťahanovce, 1912; Ryšavý chlapec, 1912; Chlapec s ryšavými vlasmi, 1912; Hlava dievčaťa, 1913; Cigánsky ples, 1913). V týchto súvislostiach je príznačné zistenie jeho monografistu Ladislava Saučina, že aj "náš Halász-Hradil sa domnieval a hádam až do konca života veril, že maľoval impresionisticky už od čias svojich školských zájazdov do Nagybánye. Nie je preto div, že za vedúcu hviezdu impresionizmu pokladal (nielen on, ale i mnohí jeho generační druhovia a priami i nepriami učitelia z mníchovských čias) Bastiena-Lepagea“. Z literatúry: Abelovský, J., Bajcurová, K.: Výtvarná moderna Slovenska. Maliarstvo a sochárstvo 1890-1949. Bratislava 1997.
Zoznam diel autora: