30. November 2004
Poradové číslo: | 117 |
Nevydražené | |
Vyvolávacia cena: | 1 062 € |
Rok: 1940
Technika: olej na plátne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 98 x 117 cm
Značené: Značené vpravo dole „Szabó“
Popis: „Jeseň pri Lučenci“ je reprezentatívnym dielom zrelého maliarstva Júliusa Szabóa. Szabóove východiská boli teda podobné o čosi skoršej tvorbe Weinera a Reichentála, jeho nových kolegov a umeleckých tútorov z bratislavského Kunstvereinu a Masarykovej akadémie. Rok 1937 bol pre Szabóa skutočne prelomový. Po úspešnej výstave dostal štipendium a odcestoval do Paríža, videl výstavu van Gogha, dôverne spoznal dielo Cézanna, Gauguina, Rousseaua. Paríž nerozjasnil len maliarovu paletu. Dravý, optimistický vitalizmus, pritakávanie prostým krásam života ovládlo i duchovné vyznenie jeho maľby. Možno preto sú najvýraznejším dokladom vtedajších maliarových úsilí autoportréty (Autoportrét v kuchyni, 1936; Vlastná podobizeň s rozhalenkou, 1935; Autoportrét, 1936). Maliarova vyrovnanosť však čoskoro dostala ďalšiu osudovú ranu: "odtrhnutie" Lučenca znamenajúce stratu životodarného kontaktu s modernistickým dianím na Slovensku. Umelcova osihotenosť sa pretavila do existenciálneho maľovania, ktoré však nebolo bezozvyšku uzavreté pred všedným životom: v podtextoch stále pretrváva pôvodná sociálna sentimentalita. Len maliarova štylistika je vytríbenejšia. Čerpá z monumentality lapidárneho tvaru a zjednocujúcej farebnosti, ktorá dodáva prostému figurálnemu žánru nadčasové značenie. To sa týka i Szabóových odkazov k vojnovej dobe -- citová bezprostrednosť osobného zážitku je konfrontovaná s prízračným zovšebecnením, nadreálnymi víziami na pomedzí sna a skutočnosti (Traja, 1937; Benátky chudobných, 1938; Popoludňajší odopočinok, 1942; Starý rybár a jeho žena, 1942; Pieta maliara, 1942; Matka zem, 1943; Podobizeň mladého básnika, 1944; Don Quijote, 1944).
Zoznam diel autora: