30. November 2004
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: NAJVYŠŠIE DOSIAHNUTÉ KONEČNÉ CENY DIEL V. CHMELA NA AUKCIÁCH SOGY:
90 000,- Sk Krajina z Turca. Okolo 1940. Olej na plátne. 52 x 63 cm. (12. jesenná aukcia, 15. 12. 1998)
89 000,- Sk Sediaca žena. Okolo 1950. Olej na kartóne. 82 x 58 cm. (18. zimná aukcia, 2. 12. 1999)
70 000,- Sk Do hôr. Okolo 1946-48. Olejová tempera na kartóne. 50 x 98 cm. (23. zimná aukcia, 5. 12. 2000)
Biografia: Viliam Chmel sa narodil 14. 10. 1917 v Timisoare (Rumunsko), zomrel 30. 11. 1961 v Bratislave. 1939 navštevoval večerné kurzy bratislavskej Školy umeleckých remesiel (prof. Fulla). 1940-41 študoval na Oddelení kreslenia a maľovania Slovenskej vysokej školy technickej v Bratislave (prof. Benka, Mudroch). 1943 študijný pobyt na Akadémii výtvarných umení vo Viedni. 1945 zakladajúci člen Skupiny výtvarných umelcov 29. augusta. Život ukončil dobrovoľnou smrťou. Samostatne vystavoval v Trenčíne (1941, s Pribišom a Šturdíkom), Bratislave (1952, s V. Hložníkom, Klimom a Šturdíkom, 1956). Súborné výstavy mal v Bratislave (1964, Slovenská národná galéria), Prahe (1964), Košiciach (1965), Prešove (1965), Martine (1966), Berlíne (1969), Banskej Bystrici (1978, Oblastná galéria). Z literatúry: Peterajová, Ľ.: Viliam Chmel 1917-1961. Kat. výst. Bratislava, Slovenská národná galéria 1964; Bakoš J.: O farebnom prínose Viliama Chmela. Výtvarný život, 13, 1968, č. 4, str. 146; Matuštík : Viliam Chmel 1917-1961. Výtvarný život, 16, 1971, č. 9. str. 28; Podušel Ľ.: Celoživotné dielo Viliama Chmela. Výtvarný život, 23, 1978, č. 5, str. 18; Peterajová, Ľ.: Čarodejný huslista. Bratislava 1980.
Poradové číslo: | 102 |
Vyvolávacia cena: | 2 158 € |
Konečná cena: | 1 726 € |
Rok: 1945
Technika: olej na plátne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 61 x 73 cm
Popis: Olejomaľba Viliama Chmela „Bratislavský Avion“ dokladá „mestskú“ senzibilitu umelcových výtvarných začiatkov. Podľa Radislava Matuštíka "... jeho vyľudnené ulice, videné očami poučenými Kokoschkovým expresionizmom a srdcom blízkym Hložníkovej otázke o vine za tragické osudy ľudí na dne, sú boľavou realitou, skutočnosťou príznačnejšou než prízrak fantázie.... Bol romantik mestskej krajiny, ktorú pretvoril, prestaval, farebne pretavil na sprievod svojich osihotených mesiacov." Chmelove depresívne mestá z rokov 1943--1946 tak znovu obnovujú v našej moderne len málo spracúvanú tému mesta, veľkomesta. Po maliaroch košickej periférie, Weinerovi, Galandovi, Hoffstädterrovi a Želibskom je Chmelov variant urbánneho podstatne odlišný. Prakticky úplne opustil hľadiská sociálneho sentimentu i novšie civilisticko-oslavné poňatie. Pre Chmela je mesto od počiatku metafyzickým symbolom. Dôležité je najmä jemné poetické nasýtenie sujetu metaforickým motívom noci, nočného mesta, ktoré malo rovnaké znakové poslanie v súdobej poézii nadrealistov. Na druhej strane, opätovne treba prízvukovať, že významy Chmelových miest sú zjavované nie námetom, ale nadovšetko drsnou skladobnosťou proti sebe útočiacich farebných motívov, výrazovosťou štetcovej práce (Motív z Viedne -- Mesto na rieke, 1943; Mesto, 1946).
Zoznam diel autora: