30. November 2004
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: NAJVYŠŠIE DOSIAHNUTÉ KONEČNÉ CENY DIEL Z. PALUGYAYA NA AUKCIÁCH SOGY:
105 000,- Sk Žena v brezovom háji. 1932. Olej na plátne. 58 x 83 cm. (16. letná aukcia, 8. 6. 1999)
95 000,- Sk Akt. Okolo 1932. Olej na preglejke. 43,5 x 30 cm. (51. jesenná aukcia, 12. 10. 2004)
90 000,- Sk Zimná krajina. 1931. Olej na dreve. 30 x 40 cm. (18. zimná aukcia, 2. 12. 1999)
86 000,- Sk Vývrat. Okolo 1928. Olej na plátne. 25 x 49 cm. (29. zimná aukcia, 5. 12. 2001)
76 000,- Sk Chalupy v jeseni. Okolo 1930. Olej na kartóne. 24 x 29 cm. (25. jarná aukcia, 20. 3. 2001)
65 000,- Sk Kôpky sena. 1932. Pastel na papieri. 29,5 x 40,5 cm. (35. zimná aukcia, 3. 12. 2002)
Poradové číslo: | 87 |
Vyvolávacia cena: | 1 925 € |
Konečná cena: | 1 593 € |
Rok: 1932
Technika: pastel na papieri
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 46 x 31 cm
Značené: Značené vpravo dole „Palugyay“
Popis: Pastel „So senom“ je vrcholným dielom Zola Palugyaya. Zberateľsky o to vzácnejším, že dokladá inak vzácne kontakty s umeleckou koncepciou experimetov začiatku tridsiatych rokov, najmä Bazovského a Alexyho. Zoltán Palugyay sa narodil 9. 11. 1898 v Bodiciach -- Liptovskom Mikuláši, tragicky zahynul 18. 9. 1935 pod Ďumbierom v Nízkych Tatrách. V mladosti sa mu súkromne venoval rodinný priateľ P. J. Kern. 1916 narukoval, bojoval na talianskom fronte. 1919 vystavoval ako hosť na prvej povojnovej výstave budúceho Spolku slovenských umelcov v Liptovskom Mikuláši. 1919--1920 študoval na Vysokej škole výtvarných umení v Budapešti (prof. Ballo), 1920--1921 na Akadémii výtvarných umení v Krakove (prof. Jarocki). Od 1921 študoval striedavo v Nemecku (Berlín, Hamburg) a v Budapešti, navštívil maliarsku kolóniu v Gödölö. 1924--1926 študoval v súkromnej škole H. Hofmanna v Mníchove, kde ho podporoval A. Kubínyi. Od 1926 žil v Bodiciach. 1930 s Bazovským študijná cesta do Francúzska, Nemecka a Švajčiarska. 1930--1935 intenzívna spolupráca a spoločné výstavy s Bazovským a Alexym. Aktívne sa podieľal na začiatkoch činnosti Alexyho maliarskej kolónie v Piešťanoch (1935). Bol členom Spolku slovenských umelcov, vystavoval aj so Združením slovenských umelcov. Palugyay bol programový senzualista: svoju ctižiadosť upieral k lyrickým možnostiam secesno-expresívneho štýlového základu (najmä v akvareloch, v ktorých farba preberá znakovú, vysvetľujúcu funkciu lineárnej kresbovej osnovy). Vplývali na neho rôzne podoby dobového stredoeurópskeho symbolizmu: v Krakove to bolo dielo akvarelistu Falsta (roku 1920 dokonca vystavoval so spolkom Sztuka), pri pobyte v Maďarsku zasa umenie secesných maliarov kolónie v Gödölo. Secesná štylistika, literárny podtext maliarstva začiatkov pretrvá až do predčasného záveru Palugyayho diela -- v panteistických obrazoch búrlivo klíčiacej prírody, v baladických víziách harmonickej, priam rajskej súnáležitosti rovnako ľudského a prírodného, ako civilizačného a vidieckeho. Druhú súvislú líniu jeho maľby a kresby utvára zvláštny preduchovnelý, priam ezoterický expresionizmus. Jeho myšlienkové zázemie treba vidieť v ranom obdive k dielu Ladislava Medňanského, poučení príkladom maďarskej szolnockej maľby (Július Rudnay), ale najmä v mníchovskom pobyte, kde sa stal žiakom súkromnej školy expresionistu Hansa Hofmanna. Azda najpríznačnejšie sa Palugyayov variant expresionizmu predvádza v námete dedinských chalúp. Nesčíselné opakovanie motívu zhlučených, pričupených dreveníc pod búrlivým horizontom nebies, viedlo k jeho postupnému abstrahovaniu do znaku. Z literatúry: Petránsky, Ľ.: Zolo Palugyay. Bratislava 1974.
Zoznam diel autora: