15. Marec 2005
Poradové číslo: | 53 |
Vyvolávacia cena: | 2 656 € |
Konečná cena: | 2 324 € |
Rok: 1960
Technika: olej na kartóne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 52 x 61 cm
Značené: Značené vpravo dole „Jasusch“
Popis: „Zberači melónov“ sú špičkovým dielom záverečnej tvorby Antona Jasuscha. Je nepochybné, že vrcholy originality dosiahla umelcova maľba v rokoch 1921-1924. Bratislavská výstava v roku 1924 zavŕšila najšťastnejšie obdobie Jasuschovej tvorivej dráhy. Ale nielen to. Tým, že sa konala práve v hlavnom meste Slovenska, znamenala dnes už ťažko doceniteľný kultúrny prielom. Uvedomme si-výboje košickej, či komárňanskej moderny boli dovtedy pre Bratislavu neznámym pojmom. Roku 1924 bol Benka ešte len na počiatku svojho druhého umeleckého vrcholu (jeho rané secesné diela boli na Slovensku prakticky neznáme). Rovnako počiatočné experimenty Alexyho, Bazovského, či Galandu zostávali predbežne skryté pred očami verejnosti v súkromí ateliérov (istú informáciu o najnovších modernistických pohyboch poskytla len bratislavská výstava Alexyho, Mallého a Foltýna v roku 1921). Bol to teda prvý modernistický čin, prijatý do súvislostí celonárodnej kultúry: „(Jasuschova tvorba) stavala nepripraveného diváka bezprostredne pred skutočnosť novej umeleckej estetiky. Secesia, symbolizmus, futurizmus, expresionizmus a pod. prestali byť mýtickými, iba v teoretickej rovine diskutovanými, všeobecnými pojmami, ale stali sa v slovenskom umení skutočnosťou, ktorú nebolo možné obísť, a ku ktorej bolo treba zaujať stanovisko." (Tomáš Štraus). Jasusch ešte v roku 1924 reprízoval bratislavskú kolekciu v Prahe. Výstava však nemala prakticky žiadny ohlas. Od Herwartha Waldena dostal pozvanie na vystavovanie v berlínskej galérii Sturm. Nemal však peniaze ani na to, aby dopravil vlastné diela z Prahy domov. Toto všetko -- spolu s totálnym finančným neúspechom bratislavskej výstavy - donútilo umelca, aby všetky vystavované obrazy predal na dražbe. Získal ich ten najoprávnenejší záujemca: Jasuschov bezvýhradný obdivovateľ, verný zástanca v zúrivých polemikách vyprovokovaných Jasuschovým radikálnym umeleckým činom. Majiteľom Jasusuchových najlepších diel a v neskorších neprajných dobách i jediným ich starostlivým kustódom a propagátorom sa stal - celkom paradoxne - slovenský nacionalistický novinár Jur Koza Matejov. Z Jasuschovej neskoršej, kvalitatívne rozkolísanej medzivojnovej maľby (téma mestskej periférie a najmä vidiecke motívy) stojí za zmienku najmä "ensorovské" obdobie rokov 1932 - 1933 a potom záverečné úsilie prelomu 50. a 60. rokov, ktoré v mnohom pripomenulo prvotné myšlienkové východiská. Predtým dosiahnutú filozofickú hĺbku, fascinujúce a presvedčivé osobné zaujatie však tieto i ostatné neskoršie Jasuschove obrazy už nedosiahli.
Zoznam diel autora: