15. Marec 2005
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: NAJVYŠŠIE DOSIAHNUTÉ KONEČNÉ CENY DIEL J. HÁLU NA AUKCIÁCH SOGY:
245 000,- Sk Matka s dieťaťom. 1941. Olej na plátne. 84 x 94 cm. (9. jesenná aukcia, 17. 9. 1998)
240 000,- Sk Do poľa. 1934. Olej na plátne. 65 x 75 cm. (37. jarná aukcia, 18. 3. 2003)
201 000,- Sk Dievča s ružou. 1943. Olej na plátne. 64 x 66 cm. (23. zimná aukcia, 5. 12. 2000)
195 000,- Sk Pastier oviec. 1932. Olej na plátne. 79 x 101 cm. (6. letná aukcia, 26. 5. 1998)
175 000,- Sk Žnica. 1942. Olej na plátne. 65 x 92 cm. (9. jesenná aukcia, 17. 9. 1998)
175 000,- Sk Dievčatko z Važca. 1956. Olej na plátne. 24 x 24 cm. (19. jarná aukcia, 28. 3. 2000)
155 000,- Sk Važecké ženy pri práci. 1932. Olej na plátne. 80 x 67 cm. (4. zimná aukcia, 16. 12. 1997)
Biografia: Jan Hála sa narodil 19. 1. 1890 v Blatnej, zomrel 17. 5. 1959 vo Važci. 1909 súkromná maliarska škola F. Engelmüllera v Prahe, 1910-15 študoval na Akadémii výtvarných umení v Prahe (prof. Bukovac, Pirner). Od 1923 žil ako výtvarník v slobodnom povolaní v podtatranskej dedinke Važec. Okrem maliarstva sa venoval i literárnej tvorbe a ilustrácii - patrí k zakladateľom modernej slovenskej ilustračnej tvorby pre deti. Samostatne vystavoval v Prahe (1932), Košiciach (1931, 1933, 1938), Bratislave (1932), Liptovskom Mikuláši (1933). Súborné výstavy mal v Liptovskom Mikuláši (1982), Prahe (1982), Bratislave (1990). Galéria P. M. Bohúňa sprístupnila v jeho dome vo Važci pamätnú izbu a stálu inštaláciu jeho diel. Z literatúry: Lenko, J.: Jan Hála. Bratislava 1951; Abelovský, J.: Jan Hála. Bratislava 1977.
Poradové číslo: | 6 |
Vyvolávacia cena: | 3 153 € |
Konečná cena: | 5 145 € |
Rok: 1947
Technika: olej na plátne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 46 x 64 cm
Značené: Značené vpravo dole „J. Hála 47“
Popis: „Važtianka s krčahom“ je reprezentačným dielom záverečného tvorivého obdobia tvorby Jana Hálu. Maliar sa upína k vnútornej zásobe básnivých predstáv. To však aj logicky viedlo k tomu, že pôvodnú, z reality čerpajúcu, dekoratívnu výrazovosť nahradil ikonickým symbolizmom. Kroj zaznamenávaný v jemných podrobnostiach sa stáva výtvarným prostriedkom znakovej charakteristiky človeka. V smerovaní od expresívnej nadsázky k symbolickému vyjadreniu zohral, zdá sa, rozhodujúcu úlohu objav témy, ktorá sa stane pre maliara erbovou portrét važeckej mladuchy. Prvýkrát ju maľuje roku 1928, v neustálych návratoch precizuje detaily až do záverečného variantu "Važeckej mladuchy s jablkom" z roku 1944. Reálna podobizniarska látka je tu už celkom usadená v rovine inotajného vzývania ženy madony, zrodenej z predstáv o lyrickej, nežnej povahe slovenského ľudu. Romantickú vzletnosť, literárnu symbolickosť svojho umenia potom Hála zavŕšil v početnej sérii barokovo dramatických figurálnych diel, monumentálnych kompozičných zostavách pracujúcich ľudí na pozadí tatranských brál (Rozsievač, 1938; Ženci, 1941; Do poľa, 1943; S riečicou, 1944; Bielenie plátna, 1944).
Zoznam diel autora: