15. Marec 2005
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: NAJVYŠŠIE DOSIAHNUTÉ KONEČNÉ CENY DIEL J. HANULU NA AUKCIÁCH SOGY:
104 000,- Sk Malý amor so somárikom. Okolo 1890. Olej na plátne. 50 x 35 cm. (28. jesenná aukcia, 2. 10. 2001)
36 000,- Sk Mužský akt s červenou drapériou. Okolo 1895. Olej na plátne. 55 x 40 cm. (20. letná aukcia, 21. 6. 2000)
Biografia: Jozef Hanula sa narodil 6. 4. 1863 v Sliačoch, zomrel 22. 8. 1944 v Liptovskom Mikuláši. 1880-1882 a 1885-1888 študoval na Krajinskej škole pre kreslenie v Budapešti (prof. Greguss, Lotz, Székely), 1891-1892 v škole S. Hollósyho v Mníchove, 1892-1896 na Akadémii výtvarných umení v Mníchove (prof. Hackl, Marr, Defregger). 1878-1880 pôsobil ako maliarsky pomocník v Spišskej Kapitule, od 1896 slobodný umelec v Chrasti nad Hornádom, 1918-1919 učiteľ kreslenia na reálke v Žiline, 1919-1934 učiteľ na meštianskej škole v Spišskej Novej Vsi. Pôsobil aj ako publicista v 1918-1922 redigoval týždenník Tatry. 1935 napísal knihu Spomienky slovenského maliara (Martin 1940). 1902 účasť na výstave slováckych výtvarníkov v Hodoníne. 1903-1907 vystavoval na niektorých výstavách Grupy uhorsko-slovenských maliarov, 1919-1939 pravidelná účasť na výstavách Spolku slovenských umelcov. Z literatúry: Mensatoris, V.: K dielu Jozefa Hanulu. In: Z novších výtvarných dejín Slovenska. Bratislava 1962, s. 147-196; Vlček, J.: Jozef Hanula. Jubilejná výstava k 120. výročiu narodenia. Kat. výst. Liptovský Mikuláš, Galéria P.M. Bohúňa 1983.
Poradové číslo: | 26 |
Nevydražené | |
Vyvolávacia cena: | 1 328 € |
Rok: 1895
Technika: olej na kartóne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 60 x 42 cm
Značené: nie
Popis: „Sklonený mužský akt“ pochádza ešte z doby štúdií Jozefa Hanulu. To bolo zároveň najšťastnejším tvorivým obdobím maliara. Hanulova tragicky zostupná dráha umeleckých úspechov a tvorivých schopností bola vôbec v mnohom symptomatická pre vtedajšiu slovensky orientovanú maľbu ako celok. Ako chlapec osobne spoznal Bohúňa a Klemensa a sám sa neskôr odhodlane štylizoval do pozície pokračovateľa v ich hľadaní národného výrazu. To bez diskusie prevzala aj naša umelecká história, pretože aj podľa nej "jeho dielo tvorí most medzi Bohúňom a Klemensom na jednej strane a rozvojom realistického ľudového žánru v našom umení začiatkom XX. storočia na druhej strane" (Marian Váross). S takýmito tvrdeniami však nie sú celkom zhodné rovnako priznávané skutočnosti dovoľujúce tvrdiť, že Hanula dosiahol svoj umelecký vrchol už v ranej, kozmopolitnej maľbe rokov štúdií. Do tohto najlepšieho obdobia maliarovej práce možno potom len s určitými výhradami radiť spomínané žánrové maliarstvo približne do roku 1914. Vrcholom Hanulovej maľby sa tak stala celkom paradoxne reprezentačná historická kompozícia Smrť arcibiskupa Tomoryho v bitke pri Moháči v roku 1526. Vystavil ju s veľkým úspechom (posledným v jeho kariére) na budapeštianskej miléniovej výstave roku 1896. Hanula v tomto reprezentačnom diele predviedol vo vtedajšom slovenskom maliarstve celkom ojedinelú technickú rutinu a schopnosť prijať princípy stredoeurópskeho maliarstva svetla v jeho klasickej akademickej podobe. Rovnako však potvrdil aj suverénne zvládnutie modernejšej mäkkej, stajomňujúcej, metafyzické významy navodzujúcej modelácie svetlom a farbou. Všetko čo prišlo potom, bolo vlastne závratným maliarskym úpadkom: "... tvorba po roku 1918 je iba slabým odleskom možností, ktoré sa skrývali v Hanulovom kedysi vynikajúcom profesionálnom majstrovstve." (Marian Váross).
Zoznam diel autora: