15. Marec 2005
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: NAJVYŠŠIE DOSIAHNUTÉ KONEČNÉ CENY DIEL J. T. MOUSSONA NA AUKCIÁCH SOGY:
155 000,- Sk Plachetnice pri Benátkach. Okolo 1913. Olej na kartóne. 67 x 48 cm. (39. letná aukcia, 27. 5. 2003)
120 000,- Sk Na pláži. Okolo 1910. Olej na plátne. 60 x 72 cm. (34. jesenná aukcia, 1. 10. 2002)
87 000,- Sk Na verande v Hrádku. Okolo 1910. Olej na plátne. 85 x 77 cm. (25. jarná aukcia, 20. 3. 2001)
87 000,- Sk Na trhu v Lučenci. 1923. Olej na kartóne. 35 x 47 cm. (35. zimná aukcia, 3. 12. 2002)
81 000,- Sk Čítajúca na slnku. Okolo 1911. Olej na plátne. 50 x 40 cm. (25. jarná aukcia, 20. 3. 2001)
75 000,- Sk Judita a Edita (Na prechádzke). Okolo 1920. Olej na plátne. 61 x 76 cm. (34. jesenná aukcia, 1. 10. 2002)
Poradové číslo: | 49 |
Nevydražené | |
Vyvolávacia cena: | 2 589 € |
Rok: 1925
Technika: olej na plátne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 70 x 73 cm
Značené: Značené vľavo dole „T. Mousson“
Popis: „Trh v Lučenci“ patrí ikonografiou a charakteristickou kompozíciou ku „klasike“ tvorby Jozefa Theodora Moussona. Tento maliar z pomaďarčenej rodiny francúzskeho pôvodu sa vo svojej tvorbe sústredil najmä na efektné rozprávačstvo obrazov mestských trhov, zvykoslovných scén i pracovných žánrových motívov. Postupom času si vytvoril autorsky príznakovú kompozičnú manieru s centrálne umiestnenou skupinou krojovaných ženských postáv v pohľade od chrbta - Trh v Michalovciach (okolo 1910), Námestie v Michalovciach s povozmi (1915), Ulica v zime (1917), Novembrový trh (1917), Trh pod veľkým šiatrom (1920), Na trhu v zime (1922), Na trhu pred kostolom (okolo 1925). Mousson bol popredným predstaviteľom prvej generácie našich maliarov rozvíjajúcich ponaučenie plenérovej maľby kolónie v Nagybányi. Jeho farebne tlmený, pochmúrny, sociálnymi prízvukmi podmienený žáner s prevahou hnedastých a sivastých tónov sa v tom čase obohacuje svietivými farebnými akordami. Moussonova maľba však vrcholí až v závere dvadsiatych a v polovici tridsiatych rokov v nezameniteľnom súzvuku temperamentného rukopisu a dekoratívnych, niekedy až agresívnych koloristických senzácií. Čerpal pritom z farebného bohatstva zemplínskeho folklóru, ktorého sa stal etnograficky síce dôsledným, ale navýsosť maliarskym monografistom.
Zoznam diel autora: