15. Marec 2005
Poradové číslo: | 50 |
Vyvolávacia cena: | 498 € |
Konečná cena: | 697 € |
Rok: 1910
Technika: akvarel na kartóne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 18 x 14 cm
Značené: Značené vľavo dole „Harmos“
Popis: Tri predkladané akvarely K. Harmosa sú bezpochyby zberateľskou exkluzivitou. Harmos prišiel do Komárna už ako zrelý, presvedčený prívrženec secesie. Mníchovské štúdia, kde ho najviac ovplyvnili jednak jeho učiteľ Ažbe a vo všeobecnosti príklad von Stuckovho symbolizmu, sformovali jeho talent do neobyčajne protichodnej podoby. Harmosova tvorba sa totiž dosť príkro delila do dvoch odlišných námetových záľub: jednak sa javil ako predstaviteľ figuratívno-fantazijnej secesie predpovedajúci postupy surrealizmu a jednak ho zaujal mýtus techniky, novej civilizácie strojov, problematika moderného života vôbec, éra priemyslu a železobetónu, masovosť a veľkorysosť výroby a výstavby. Dával prednosť kresbe pred maľbou vo vedomí toho, že plošná lineárnosť oslobodená od iluzívnosti je najvhodnejším prostriedkom vyjadrenia symbolického podtextu. V istom zmysle týmto pritakával slovám Maxa Klingera, ktorý tvrdil, že fantazijné obrazy lepšie sprostredkuje kresba než maľba, pretože predstavový svet kresby zodpovedá pocitu sveta, kým svet maľby pocitu formy. Harmosove dielo má preto svoje ťažisko (okrem viac-menej tradičných portrétov, krajín a zátiší) predovšetkým v obrovskom množstve kresieb ceruzkou a tušom, ale najmä v akvareloch, pasteloch a temperách. Dokonca vynašiel celkom novú techniku kreslenia sadzami čmudiacej petrolejovej lampy, ktorou dosahoval výnimočné efekty vláčnosti, mäkkosti, splývavosti a nepostrehnuteľného prelínania tvarov. Maniakálne zaujatie plošnosťou, v sebe uzavretou kaligrafickosťou nekonečnej kresbovej línie, ho v niektorých prípadoch doviedlo až na hranice významovo svojprávneho abstraktného ornamentu, odvodeného z tvarov rastlín a živočíchov.
Zoznam diel autora: