15. Marec 2005
Najvyššie dosiahnuté konečné ceny diel autora: NAJVYŠŠIE DOSIAHNUTÉ KONEČNÉ CENY DIEL V. ABA-NOVÁKA NA AUKCIÁCH SOGY:
2 160 000,- Sk Rodina. Okolo 1925. Olej na plátne. 111 x 93 cm. (35. zimná aukcia, 3. 12. 2002)
NAJVYŠŠIE DOSIAHNUTÉ KONEČNÉ CENY KRESBOVÝCH DIEL V. ABA -NOVÁKA NA SVETOVÝCH AUKCIÁCH:
8 998,- EUR Loď na pláži. Kombinovaná technika na papieri. 45,5 x 58,5 cm. Budapešť 2003.
7 195,- EUR New York. Akvarel na papieri. 42,5 x 51,5 cm. Budapešť 2002.
7 021,- EUR New York. Akvarel na papieri. 23,5 x 51 cm. Budapešť 2002.
6 788,- EUR Povrchová baňa. 1926. Tuš na papieri. 35 x 50 cm. Budapešť 2002.
Biografia: Vilmos Aba-Novák je všeobecne považovaný za kľúčového predstaviteľa tzv. rímskej školy a európskeho novoklasicizmu. Na druhej strane sa zdôrazňuje, že i keď mal k týmto hnutiam veľmi blízko, jeho umenie si uchovalo pečať orginality a osobitého prístupu k výzvam modernizmu prvej polovice 20. storočia. Narodil sa 15. 3. 1894 v Budapešti, zomrel 29. 9. 1941 tamže. Od 1912 študoval na Vysokej škole výtvarných umení v Budapešti. 1914-1918 na frontoch prvej svetovej vojny. Začínal ako grafik a už jeho rané diela si získali uznanie u kritiky. V prvých prácach vychádzal z konštruktivizmu a symbolizmu Bélu Uitza. Úvodné maliarske pokusy zasa sprevádzala inšpirácia senzualizmom Istvána Szőnyiho. 1922 vystavuje svoje grafické práce v Ernst Múzeu v Budapešti. 1924 maliarske diela tamže. Zapája sa do hnutia nasledovníkov maďarského aktivizmu. 1929 začína dlhodobý pobyt v Taliansku, kde sa čoskoro etabluje ako významný príslušník tzv. rímskej školy. Od 1933 svoje tvorivé aktivity rovnocenne delí medzi komornú tvorbu a monumentálne, sakrálne i profánne freskové práce. Fascinuje ho odkaz talianskej freskovej maľby, pred maliarmi vrcholnej renesancie dával prednosť umelcom quatrocenta, Masacciovi, Uccellovi, Castagnovi, Mantegnovi, ale nadovšetko Giottovi. V jeho maliarstve nasleduje ďalšia perióda – zrelé dielo tridsiatych a štyridsiatych rokov (najmä témy cirkusu, dedinských a mestských trhov, veduty miest a klasické žánre – predovšetkým akt), ktoré už prezentuje svojprávny umelcov štýl založený na farebných harmóniách komplementárnych tónov, pokojnom vyznení obrazovej kompozície. Zároveň sa uplatňuje poetizmus symbolického používania farieb. Od tohto času získava najmä v Taliansku vysoké umelecké uznanie a obchodné renomé. 1931, 1932, 1933 súborné výstavy v Miláne, Janove, Bergame a Trieste. 1934 výstava v Konebler Galerie v Londýne, 1935 Silbermann Galerie v New Yorku. 1938-1941 profesor na Vysokej škole výtvarných umení v Budapešti (k jeho najvýznamnejším našim žiakom patril Ernest Zmeták). Jeho diela sú reprezentačne zastúpené v zbierkach Národnej galérie v Budapešti, ako aj ďalších štátnych stredoeurópskych galérií. Na aukciách maďarských aukčných siení dosahuje bežne priemerné cenové relácie 8 000 000 – 15 000 000,- Ft. Z literatúry: Supka B. M.: Aba Novák Vilmos. Budapest 1971; Thieme, U., Becker, F., Volmer, H.: Allgemeines lexikon der bildenden Künstler von der Antike bis zur Gegenwart. Leipzig 1907-1950. (Nem.); Vollmer, H.: Allgemeines Lexikonder bildenden Künstler des XX. Jahrhunderts. Leipzig 1956. (Nem.); Zádor. A., Genton, I.: Müvészeti Lexikon I-IV. Budapest 1965-1968.
Poradové číslo: | 148 |
Nevydražené | |
Vyvolávacia cena: | 9 294 € |
Rok: 1931
Technika: akvarel na kartóne
Typ diela: Výtvarné umenie
Rozmery: 35 x 50 cm
Značené: Značené vpravo dole „Aba Novak“
Ďalšie vlastnosti: Na zadnej strane diela venovanie, podpísané V. Aba –Novákom a datované do roku 1931. K dielu je priložený znalecký posudok Dr. Lily Szabó, odbornej pracovníčky Maďarskej národnej galérie, jednoznačne potvrdujúci jeho autorstvo. V rámci expertného prieskumu bolo skúmané aj rukou písané venovanie na zadnej strane obrazu. Porovnaním s rukopismi autora v archíve MNG Budapešť bola potvrdená autenticita venovania. Znalkyňa taktiež tvrdí, že akvarel pochádza z obdobia Novákovho krátkeho, v biografiách umelca málo spomínaného, výstavného turné po USA začiatkom tridsiatych rokov – v tomto zmysle treba zrejme korigovať aj identifikáciu sujetu vyššie uvádzanej temperovej repliky, predávanej na aukcii v Kieselbach Galérii.
Popis: Predkladaný akvarel „Prístav“ je variantom tempery V. Aba-Nováka „Olasz tengerparti város“ (tempera na kartóne, 62 x 82 cm., Značené Aba Novák 30). Toto dielo bolo predkladané na aukcii Kieselbach galérie v Budapešti, dňa 25. 9. 1998 za vyvolávaciu cenu 2 500 000,- Ft.
Zoznam diel autora: